Frågor och svar | Kategori: Fordon

Vilka rättigheter har jag när verkstaden gjort ett dåligt lackarbete på min bil?

Fråga från konsument:

Hej!
För ca 1,5 år sedan var min bil inlämnad på verkstad då den blivit vandaliserad.
Efter mycket om och men så är bilen återställd till det skick som den var i innan och detta innebar bland annat byte av motorhuv.
Förra veckan (7/12-22) upptäcktes det att motorhuven är feljusterad så att den tar i a-stolparna.
Detta har medfört att lack har skavts av på både motorhuven och båda a-stolparna.
Vi har kontaktat verkstaden som menar på att garantitiden för arbetet har löpt ut samt att "vad som helst kan ha hänt med bilen på de 1600mil som vi kört sedan de bytte motorhuven".
Jag är 100% säker på att dessa skador är efter deras lagning då bilen ej varit på verkstad sedan dess.
De menar att vi faktiskt kan ha varit på annan verkstad som bytt till en annan motorhuv och att det är den verkstaden som monterat denna felaktigt.

Som tur är har vi bilder på motorhuven som togs ganska direkt efter bytet för 1,5 år sedan då jag (som jobbar med bilvård) inte tyckte att lackeringen var tillräckligt bra gjord då stenskott uppkom oerhört lätt på den omlackerade delen.
Dessa bilder mejlades till verkstaden.
De menade då att det är normalt slitage vilket jag fann mig i och lagade de stenskott som uppkommit.
Dessa stenskott syns givetvis fortfarande trots lagning - kan detta räknas som bevis för att det är samma motorhuv som de monterade?

Jag är väl medveten om att man ska reklamera arbete och påtala fel som uppkommit så snart de upptäckts men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur vi skulle kunna upptäcka detta fel förens lacken skavt av, som den nu gjort.
Vi räknar ju endå med att verkstaden vet vad de sysslar med och justerar motorhuven så den sitter som den skall.
Vad gäller egentligen i detta ärende?
Har vi rätt att reklamera trots att det gått 1,5år?
Denna skada är heller ingenting som jag kan bortse ifrån då all lack (även grundlacken) är bortskavd vilket medför en oerhört stor risk att vår bil från 2019 börjar rosta.
Hjälp!

Jessica

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jessica,

Tack för din fråga.

Oavsett om du fått en garanti eller inte så skyddas du av konsumenttjänstlagen då du som privatperson anlitat ett företag att utföra en tjänst.

Din reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen är 3 år, vilket innebär att du kan klaga på de fel du upptäcker inom 3 år från det att tjänsten utfördes.

Din skyldighet enligt denna lag är att klaga så snart som möjligt (senast inom två månader) från det att du upptäckt felet. Gick inte felet att upptäcka förrän nu så ska du alltså argumentera för att du har gjort rätt, att du klagat inom rätt tid.

Det är du som ska visa att det är företaget som gjort fel. Kanske du kan be om ett utlåtande från oberoende fackman för att hjälpa dig styrka ditt krav. Be då om att få utlåtandet skriftligt.

Maila verkstaden en sammanfattning om vad som hänt och vilka krav du ställer.

Läs mer om dina rättigheter när en verkstad gjort fel 

I steg 4-6 i vår guide du når via länken ovan, kan du läsa hur du går vidare om du och verkstaden inte kommer överens.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor