Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Får företaget säga att jag inte får handla i deras webbshop?

Fråga från konsument:

Hej

Jag har handlat hos en webbbutik i flera år och kunnat ångra mina köp men mitt senaste köp får jag inte ångra. De säger att jag inte får det för att jag ångrat så många av mina tidigare köp.

De säger också att jag inte får handla mer hos dom. Även detta säger de beror på att jag ångrat mina tidigare köp.

Får de göra så?

Hälsningar Tilde

Tilde

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Tilde,

Vilken tråkig situation.

När ett företag redan ingått ett distansavtal med dig så kan de inte neka dig att ångra ditt köp, eftersom ångerrätten stadgas i tvingande lagstiftning. Därför bör du ha rätt att ångra din nuvarande beställning så länge du uppfyller kriterierna för ångerrätt i övrigt.

Här kan du läsa mer om ångerrätt

Framöver kan företaget dock själva bestämma om de vill ingå avtal med dig eller inte, eftersom det är frivilligt för företag att välja vem de vill ingå avtal med. De får dock inte förbjuda någon att handla om det är diskriminering utifrån någon av de sju diskrimineringsgrunderna.

Läs om diskrimineringsgrunder på Diskrimineringsombudsmannens (DO) webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor