Frågor och svar | Kategori: Anmäla

SMS från företag fortsätter komma trots avregistrering

Fråga från konsument:

Hej,
Jag har köpt saker på sportshopen och då antagligen gått med på att de skickar sms med erbjudande till min mobil.
Jag har den senaste månaden fått två meddelande. Efter det första meddelandet så avregistrera jag mig, fick en bekräftelse. Efter någon vecka kom ytterligare ett sms från dem. Jag avregistrerade igen och fick en bekräftelse på att så var gjort. Idag kommer ytterligare ett sms från dem!
Vad kan jag göra?

/Ida

Ida

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ida,

Enligt dataskyddsförordningen (GDPR) har du rätt att få dina uppgifter raderade hos ett företag om du begär detta.

Rätten att få dina uppgifter raderade kallas även för rätten att bli bortglömd. Det innebär att du har rätt att vända dig till ett företag, myndighet eller den som behandlar dina personuppgifter och be att dina uppgifter raderas.

Om ett företag inte följer detta kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) då de har tillsyn över GDPR i Sverige.

Läs mer om din rättighet till radering hos IMY

Du hittar IMYs kontaktuppgifter här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor