Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Tackade ja till ett lotteri men ångrade mig

Fråga från konsument:

Hej,

Jag blev uppringd av en säljare från ett lotteriföretag och jag sa att jag skulle prova på att vara med några månader.

Nu har jag sökt på nätet och det verkar som att många blivit lurade av företaget. Jag kontaktade dem och sa att jag ville ångra mig men de säger att jag inte har någon ångerrätt. Stämmer det?


Ursula

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ursula,

Tråkigt att du råkat ut för detta.

Ångerrätt
När det gäller lotterier har du ingen lagstadgad ångerrätt. Om du vill ångra köpet måste du ta reda på om företaget själva erbjuder någon ångerrätt och vad det i så fall finns för villkor angående ångerrätten, till exempel hur länge den gäller.


Bestrid felaktiga fakturor
Om det inte finns ett giltigt avtal mellan er kan du bestrida fakturan, vilket innebär att du protesterar mot den. Du behöver göra det genom att skriva ett mej eller rekommenderat brev till företaget där du förklarar tydligt att du inte tänker betala och varför du inte tänker betala. Skriv även med fakturanummer på fakturan du bestrider, belopp, datum och dina kontaktuppgifter. Spara sen mejlet du skickar som ett bevis på att du har bestridit fakturan.

Information om att bestrida felaktig faktura

Hallå konsument ger oberoende vägledning och vi kan därför varken rekommendera eller avgöra om ett företag är seriöst eller inte.

Däremot kan du själv söka i Konsumentverkets diarium för att se om det har kommit in anmälningar mot ett specifikt företag. Konsumentverket tar emot anmälningar om exempelvis marknadsföring och avtalsvillkor.

Att ett företag har blivit anmält till Konsumentverket behöver inte betyda att företaget har brutit mot någon lag.

Sök företag i Konsumentverkets diarium här

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor