Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Fastnat i medlemskap vid köp av böcker

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej

I september köpte jag några böcker från en hemsida.

I efterhand har jag sett att jag ingick ett medlemskap som är gratis i 14 dagar och sedan kostar det 129 kr/mån som dras från bankkortet man handlar med.

Vad ska jag göra? Måste jag betala denna avgift även fast jag inte förstod att det var ett medlemskap.

Tacksam för svar!

Lennart

Svar:

Erika
Erika
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Lennart,

Vad tråkigt att du hamnat i ett oönskat medlemskap.

Om du har godkänt medlemsvillkoren i samband med köpet så har du ingått ett avtal om medlemskap. Om du inte har godkänt några villkor om medlemskap har du inte ingått något avtal om ett medlemskap. Som utgångspunkt är det företaget, som påstår att ni ingått ett avtal, som ska bevisa det.

Du behöver i första hand kontakta företaget skriftligen och framföra dina krav samt avsluta medlemskapet. Mejl går bra. Du bör också se till att spara en kopia av ditt klagomål för en eventuell tvist.

Om du och företaget inte kommer överens

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning härO

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Tänk på att minsta summan som ärendet handlar om måste uppgå till minst 500 kronor. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Hoppas att det löser sig på bästa sätt.

Vänligen

Erika
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag förstår att man ofrivilligt har fastnat i ett medlemsskap för att man varit ouppmärksam i en för mig otydlig text. Men frågan är om det kan förnyas månad efter månad utan att jag för någon som helst meddelande om fortsatt medlemskap och företaget har rätt att ta avgiften från mitt bankkonto utan som sagt något som helst meddelande

Ann-Christin Alnegren

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Ann-Christin,

Om företaget behöver påminna dig eller ej beror på din uppsägningstid, om det rör sig om ett tidsbestämt avtal.

Undersök villkoren för medlemskapet du godkänt.

När det kommer till tidsbestämda avtal som kan sägas upp inom tre månader behöver inte företaget skicka en skriftlig påminnelse om automatisk förlängning.

Läs mer om reglerna kring automatisk avtalsförlängning

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor