Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Oklara kontoutdrag

Fråga från konsument:

Sedan oktober månad har en summa på ca 250 kr dragits från ett av mina konton. Jag har inget minne av att jag startade ett abonnemang på detta företag, eller vad det nu än är. När jag ska kolla mitt så kallade "köp" via deras hemsida begär dem om 10 siffror från mitt betalkort. Jag vågar inte ge ut detta, för jag anser att risken är för hög, att ge ut någon vidare information. Har ni hört talas om Vendo Servic*Son, och är det ett riktigt bolag, eller är det ett bedrägeri?

Jonatan Cederqvist

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jonatan,

Vi kan inte avgöra om det rör sig om ett seriöst företag eller inte och detta beror på att vi ger oberoende vägledning.

Kanske det kan rör sig om ett medlemskap i samband med ett annat köp.

I sådant fall har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Fastnat i medlemskap vid köp av böcker

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor