Frågor och svar | Kategori: Skönhets- och kroppsbehandlingar

Vad gäller när jag är missnöjd med tandläkare?

Fråga från konsument:

Hej! Jag påbörjade behandling hos en privattandläkare 2,5 år sedan.Han räknade att min del av kostnad ska blir 155 000kr. Han fixade lån med wasa kredit 150 000kr och 5000 skulle jag betalla tills det blir klart. Jag betallade 1500 fran detta 5000.Han gav mig inte kvitto eller kostnad förslag men gan sagt muntligt att ska blir klart om 1 år. Nu är det 2,5 år gick och jag har inte tålamod att vänta längre. Varje gång när jag ringer de säger vi ringer dig snart. Sista 7 månader de görde nästan ingenting. Hur kan jag göra att byta tand läkare? Hur kan jag få resten av pengar för del av jobbet söm är inte gjört?

Mirsad

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Mirsad,

När du har ett avtal med en tandläkare så räknas du som patient och inte konsument. Jag vill därför hänvisa dig till en sida på 1177 där det framgår vart du kan vända dig när du är missnöjd med tandvård.

Läs mer på 1177 vad du kan göra om du är missnöjd med tandvård​​​

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hur reklamerar jag en tandläkare som jag tycker varit alldeles för dyr. 50 % över listpris.

Eva Börjesson

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Eva,

Huvudregeln är att du ska kunna utgå ifrån att det pris som ni har avtalat om ska gälla.

När du går till en tandläkare så ses du som en patient snarare än konsument, vilket gör att din fråga faller lite utanför det område vi vägleder inom. Däremot ska jag försöka komma med några tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig vidare.

Börja med att framföra ditt klagomål direkt till den person som du har blivit undersökt eller behandlad av. Om du inte får ett svar du är nöjd med kan du gå vidare till följande instanser:

Om din fråga rör den landstingsdrivna tandvården, Folktandvården, så finns i varje landsting en patientnämnd eller förtroendenämnd som du kan vända dig till med din fråga eller klagomål.

Om du varit hos en privattandläkare kan du undersöka om kliniken är medlem i någon branschorganisation som du kan vända dig till. Om kliniken är medlem i organisationen Privattandläkarna finns lokala förtroendenämnder på flera håll i landet. Mer information kan du få av Privattandvårdsupplysningen.

Mer information hittar du på webbplatsen 1177: Om du inte är nöjd med tandvården

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Jag hittade lössning med ovanstående tandläkare. Kan ni radera den här fraga,vill inte att någon se detta?

Mirsad

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Mirsad,

Jag döljer det här inlägget.

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor