Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Vad gäller när Indiska har gått i konkurs?

Fråga från konsument:

Företaget Indiska gick i konkurs och jag har ett presentkort som var köpt innan detta, är det fortfarande giltigt?

Neo

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Neo,

Det stämmer att Indiska gick i konkurs, men den senaste information är att de har blivit uppköpta av ett annat företag från 7 november 2022. Det finns information på deras webbplats som säger att verksamheten har blivit köpt i sin helhet och att presentkort som är köpta innan konkursen fortfarande kommer att vara giltiga.

Läs mer om vad som gäller på Indiskas webbplats

Mer generell information om när ett företag går i konkurs går även att hitta på vår webbplats.

Läs mer om dina rättigheter när ett företag går i konkurs på vår webbplats

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Om man gjorde en retur och den togs emot innan konkursen. Har man då rätten att få tillbaka pengarna?

Elin

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Elin

Som vi har förstått det har Indiska blivit uppköpta av ett annat företag. I vissa fall tar den nya ägaren över de skulder och krav som företaget hade sedan tidigare.

Enligt information på Indiskas hemsida skriver de att det inte gäller i det här fallet utan att krav kan ställas till konkursboet.

Det du kan göra nu är alltså att vända dig konkursboet för att kräva pengar tillbaka. Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning och vissa skulder prioriteras framför andra. Det gör att du har små möjligheter att få pengar tillbaka. Om du vill veta mer om konkursförfaranden kan du kontakta kronofogden.

Här hittar du kronofogden

Om du betalat med kreditkort eller mot faktura

När du betalar med kreditkort eller mot faktura har du enligt konsumentkreditlagen rätt att få hjälp av din kreditgivare om du stöter på problem. Lagen säger att du kan ställa samma krav mot kreditgivaren som du kan göra mot företaget. Det innebär i praktiken att du kan kräva återbetalning från kreditgivaren, till exempel banken.

Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor