Frågor och svar | Kategori: Andra områden
Vad gäller när Indiska har gått i konkurs?
Fråga från konsument:
Företaget Indiska gick i konkurs och jag har ett presentkort som var köpt innan detta, är det fortfarande giltigt?
Neo
Fråga från en konsument
Om man gjorde en retur och den togs emot innan konkursen. Har man då rätten att få tillbaka pengarna?
Elin
Svar:
Hej Elin
Som vi har förstått det har Indiska blivit uppköpta av ett annat företag. I vissa fall tar den nya ägaren över de skulder och krav som företaget hade sedan tidigare.
Enligt information på Indiskas hemsida skriver de att det inte gäller i det här fallet utan att krav kan ställas till konkursboet.
Det du kan göra nu är alltså att vända dig konkursboet för att kräva pengar tillbaka. Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning och vissa skulder prioriteras framför andra. Det gör att du har små möjligheter att få pengar tillbaka. Om du vill veta mer om konkursförfaranden kan du kontakta kronofogden.
Om du betalat med kreditkort eller mot faktura
När du betalar med kreditkort eller mot faktura har du enligt konsumentkreditlagen rätt att få hjälp av din kreditgivare om du stöter på problem. Lagen säger att du kan ställa samma krav mot kreditgivaren som du kan göra mot företaget. Det innebär i praktiken att du kan kräva återbetalning från kreditgivaren, till exempel banken.
Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej Neo,
Det stämmer att Indiska gick i konkurs, men den senaste information är att de har blivit uppköpta av ett annat företag från 7 november 2022. Det finns information på deras webbplats som säger att verksamheten har blivit köpt i sin helhet och att presentkort som är köpta innan konkursen fortfarande kommer att vara giltiga.
Läs mer om vad som gäller på Indiskas webbplats
Mer generell information om när ett företag går i konkurs går även att hitta på vår webbplats.
Läs mer om dina rättigheter när ett företag går i konkurs på vår webbplats
Vänligen
Emma J
Vägledare, Konsumentverket