Frågor och svar | Kategori: Försenad leverans

Det står att mitt paket är levererat, men det är det inte.

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej! Det är så att jag har beställt från nelly.com och enligt postnord appen så ska mitt paket levererats den 3 november klockan 13.20. Hela min familj var hemma då och ingen har knackat på. Själv slutade jag jobbet 14.45 o ser inte hur någon okänd skulle ta sin in i vårt lägenhetshus, åka upp till 7:nde våning och sno ett paket kl halv två på dagen. Jag har kontaktat postnord och de säger att de inte kan göra så mycket för att brevbäraren har skrivit att paketet är levererat. Vad ska jag göra?

Assal

Svar:

Hanna
Hanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Assal,

Tråkigt att ditt paket inte har kommit fram.

Framförallt är det leveransvillkoren som styr hur ditt paket ska levereras. Om du har gått med på att paketet ska lämna utanför din lägenhetsdörr när du genomförde köpet är det okej för Nelly att göra så.

Om du godkänner att paketet ska lämnas hemma hos dig, antingen utanför din lägenhetsdörr eller på din villatomt, övergår ansvaret på dig när företaget har lämnat paketet. Företaget bör också kunna visa att de har levererat enligt ert avtal. Därför är det alltid viktigt att du läser igenom leveransvillkoren noga innan du godkänner framtida köp.

Om du anser att paketet inte har levererats enligt det du och Nelly har kommit överens om kan du klaga till Nelly. Du ska i första hand kontakta Nelly eftersom du inte har ett avtal med Postnord. Tänk på att kontakta Nelly skriftligen, gärna via mejl, för att ha kvar bevis på att du har klagat samt när du har gjort det.

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Tänk på att minsta summan som ärendet handlar om måste uppgå till minst 500 kronor. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor