Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Måste jag returnera till Kina?

Fråga från konsument:

Jag har köpt en par skor från webbsida gemt.se
Jag är inte nöjd med skorna och vill ångra mitt köp.
Jag kontaktade butiken och de svarade att jag kan returnera skor och att jag ska betala frakten.
Det som är problem är att butiken säger att jag ska skicka skor till Kina, och frakt till Kina kostar mycket. Min fråga är har butiken rätt att kräva att jag ska skicka skor utomlands, eller har jag rätt att kräva att jag betalar frakt till Sverige eftersom jag har köpt skor från svensk hemsida

Felisia

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Felisia,

Att webbplatsen är på svenska behöver inte betyda att företaget är svenskt. Det är tyvärr ganska vanligt att konsumenter tror sig handla från ett svenskt företag när det i själva verket handlar om ett företag utanför Sverige.

För att företaget ska kunna kräva att du returnerar varan till Kina måste det framgå av villkoren. Kontrollera därför villkoren för att se vad du kan begära. Står det inget kan du begära att få skicka varan till Nederländerna, då det är där företaget du beställde av är registrerat.

Dropshipping
Efter vad jag kan se är det troligen fråga om dropshipping. Dropshipping är en affärsmodell som används av företag som säljer varor på nätet. Företaget saknar ett eget lager med varor och din beställning vidarebefordras därför till en leverantör, och denna leverantör kan vara baserad utanför EU.

Här kan du läsa mer om dropshipping

Vidare hjälp av Konsument Europa (ECC Sverige)
När du har problem med ett företag som är registrerat i ett annat ECC-land (EU, Norge, Island och Storbritannien) kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa som är en del av ECC-nätverket. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.

Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN men de har en beloppsgräns på 500 kronor.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats


 Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Använd till exempel klarna där du betalar först när varan anlänt för onlineköp från nya eller okända sidor, då reklamerar du till betalningsförmedlaren och dom sköter det oftast smidigt när det blir fel.

Tommy

Fråga från en konsument

Hej. Jag köpte en vedklyv (väger 250 gram, ett normalstort vedträ ryms ej att klyva) fungerar ej som vedklyv). I en flik på hemsidan "Almänna villkor" totalt 20 paragrafer, som bolaget nu hänvisar till står på ett ställe att bolaget finns i Kina (Bolaget har på hemsidan tydlig logotype LESAVA Stockholm. Vid beställning framkom inget om Kina utan finns endast på en underflik på hemsidan, räcker det för att bolaget ska kunna kräva att jag vid reklamation (eller ånger) ska skicka varan till adressen i Kina?

Peter Rosell

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Peter,

För att företaget ska kunna kräva att du returnerar varan till Kina måste det framgå av villkoren. Om de har med i villkoren att returer vid ångerrätt ska skickas till Kina på din bekostnad kan detta ses som tillräckligt och du får då stå för den kostanden.

Däremot ska du inte behöva betala för returfrakten om du reklamerar varan på grund av ett fel. Då ska företaget stå för returfrakten.

Läs mer om reklamation av felaktig vara

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Antar att det är allamode.se som första kommentaren gäller. Hur löste det sig? Klänningen jag köpte var katastrof, material/ färger och tvättar jag den kommer den att falla isär. De vill att jag ska skicka tillbaka till Kina o stå för frakten dit.. De föreslog att dra av halva kostnaden för klänningen o att jag behåller den.. Känns som de lurar upp kunderna..

Åsa Gustafsson

Fråga från en konsument

Jag har samma problem med Relnö. "Svenskt" företag men googletranslatear all mailkonversation. Jag vill reklamera skorna jag köpte eftersom de inte fyller utlovad funktion, men företaget kräver jag betalar frakt till Kina. De har tydligt skrivit det är DERAS produkt i mailen. Erbjuder mig 30% off, men jag vill ha mina pengar tillbaka. Har skrivit jag vill reklamera köpet och de tycker det är kul jag vill marknadsföra dom....

Vad kan jag göra?

Anna

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Anna,

Jag vill tipsa om att vi besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Måste jag betala returfrakten till Kina när jag inte fått det jag beställt?

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Köpte klädesplagg från företaget Merley som uppger sig vara Stockholms-baserat på sin webbsida men också begärde returfrakt till Kina. Kostade mig 340 kr att returnera en vara värd 699 kr. Besviken över att vi tillåter andra länder att urholka svenskt konsumentskydd.

Lotta

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor