Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Säljare på marknadsplats i konkurs

Fråga från konsument:

Jag beställde en hårddisk från en utländsk säljare via den svenska marknadsplatsen CDON. Att jag kände mig trygg med att köpa från det nederländska företaget Xstra Digital Storage B.V. berodde till del på att marknadsplatsen har något de kallar "Tryggt köp via CDON", där de förklarar hur säkert och tryggt det är att handla på deras hemsida. Betalningsmottagaren vid köpet var också marknadsplatsen, inte säljaren. Innan varan levererades gick det nederländska företaget i konkurs.

Efter kontakt med CDON hänvisar dessa till "Konsumentverkets riktlinjer när en säljare på marknadsplatsen går i konkurs" och länkar till sidan "Företaget går i konkurs" på Hallå konsument. Men vad betyder det att köpa via en marknadsplats? Är det verkligen samma sak som att köpa direkt från säljaren? Vad spelar utfästelser och garantier för roll när det gäller marknadsplatsens ansvar?

Kristoffer

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Kristoffer,

Eftersom CDON är en plattform är det inte säkert att du kan kräva något av dem, det beror på vilken information du fick i samband med köpet. Du kan argumentera för att de ska hjälpa dig men om ni inte kommer överens behöver det prövas.

I ditt fall behöver du alltså undersöka vad som står i villkoren. Det ska framgå i villkoren vilket ansvar som CDON har.

Om det framkommer att CDON har ansvar kan du rikta kraven mot dem. Om det däremot framkommer att det enbart är det nederländska företaget som är ansvariga kan du inte ställa några krav mot CDON.

Läs mer i vår artikel om företag i konkurs

Återbetalning om varan inte kan levereras
Om du inte kan få din vara kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna. Dina chanser att få tillbaka pengarna kan dock skilja sig åt beroende på hur du har betalat:

  • Om du har betalat med kort (ej kredit), Swish, banköverföring eller kontanter kan det vara svårt att kräva pengarna tillbaka, eftersom pengarna då ingår i konkursboet. Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning och vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på ersättning skulle utgöra blir en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka dina pengar är ganska små i detta fall.
  • Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Om du behöver hjälp att tolka avtalsvillkoren
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Det intressanta måste väl ändå vara de löften som CDON ger i sin marknadsföring mot kunderna. Nämligen att CDON garanterar att köpvillkoren blir uppfyllda. Kan verkligen ett företag lova vad som helst i sin marknadsföring, och sedan avtala bort de löftena i sina villkor?

Andrée

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Andrée,

Om du anser att ett företag har oskäliga avtalsvillkor eller vilseledande marknadsföring kan du anmäla det till Konsumentverket. En anmälan till Konsumentverket kan läggas till grund för framtida tillsynsarbete, men det kommer inte resultera i en prövning i ditt enskilda ärende.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej. Har exakt samma situation med CDON och Xstra Digital.
Liten variant dock, där jag skulle få varan först och betala sedan. Varan kom aldrig men faktura kom illa kvick och finns då på Qliro. Verkar omöjlig att bli av med fakturakravet då Qliro hänvisar till CDON och CDON till Xstra Digital. Efter ett otal mejl till CDON så blir ju hänvisningen till Konsumentverket för hjälp.
Fakturan innehåller ju CDON;s namn och kan hålla på och neka ändå.
Kommer fakturan att gå till Kronofogden blir man ju riktigt sned.
Så CDON;s utlovade säkerhet är ju inte värt något, ej heller få varan först och betala sedan. Qliros roll i det hela är ju inte solklar heller.

Håkan Jagefeldt

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Håkan,

Eftersom du har valt att betala via en faktura skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du vända dig till Qliro och begära att fakturan tas bort då företaget inte kan leverera på grund av konkurs.

Kontakta Qliro och meddela dem att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Kontakta Konsumenternas bank- och finansbyrå för mer vägledning
Om du har frågor om konsumentkreditlagen eller om du och Qliro inte kommer överens kan du kontakta Konsumenternas bank- och finansbyrå. De är experter på detta och kan ge mer råd hur du ska gå vidare med ditt ärende.

Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.

Till Konsumenternas Bank och finansbyrås webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag är i samma situation med Xstra Digital Storage via CDON och har tagit del av svaren ovan.

Det som inte helt kommer fram i tidgare inlägg är att CDON tar emot betalningen som hamnar på ett spärrkonto tills det att utsällaren har skickat varan. Därefter tar de en provision och betalar sedan ut resten till utsällaren var 14e dag.

Utställaren kan beställa ett trackingnummer av budet (i detta fall DPD), sen kan de logga in på CDON och klicka i att varan är postad. CDON stryper då möjligheten för köparen att ångra sig.

I avtalet står det att köparen beställer på utsällarens villkor.

Till mina frågor:
CDON är delaktiga i köpets transaktioner och tar själva en provision. Borde de då inte ha något ansvar under någon form av grundläggande konsumenträtt?

Har inte CDON ansvar att verifiera att varan är postad? Att göra ett automatiskt anrop för att verifiera trackingnumret är ingen stor insats rent tekniskt. Att helt förlita sig på utsällaren är ju verkligen ett upplägg för att såna här situationer ska uppstå.

Marcus

Fråga från en konsument

Hej. Qliro har löst detta så det var bra! CDON gjorde inget egentligen.
Marknadsplatser verkar ju vara rätt luriga.

Håkan

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Marcus,

Svaret på din första fråga blir att du kan argumentera för att CDON har ett ansvar då de står som betalningsmottagare när du gör din betalning. Däremot kan vi inte avgöra om du har rätt att ställa krav på CDON eller inte eftersom vi inte kan göra bedömning i enskilda ärenden.

Svaret på din andra fråga blir samma svar som på den första. Du kan argumentera för att CDON skulle ha ett ansvar här, men det blir en bedömningsfråga utifrån vad som står i avtalsvillkoren för leveransen.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Håkan,

Så bra att det har löst sig för dig!

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag blev nekad av Qliro, men fick hela beloppet återbetalt av banken trots att det handlade om ett debetkort. Så till övriga i samma sits - kolla med Qliro och banken så kan det lösa sig med pengarna efter någon veckas handhavandetid. Jag uppmanar alla att gå vidare ändå med anmälan till ARN och konsumentverket för att hjälpa att sätta stopp för CDONs skräpupplägg.

Marcus

Fråga från en konsument

Hej, jag har köpt en kontorsstol men jag har avbrutit beställningen direkt och fått bekräftelse på detta. Trots det har CDON företaget skickat stolen ändå. Nu har jag kontaktat dem och de vill inte varken att jag ska skicka tillbaka den som retur eller att de ska återbetala pengarna.
Vem ska jag kontakta?

Lauran

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Lauran,

Tack för din fråga!

När du handlar på distans har du ångerrätt i 14 dagar. Kontakta företaget som du handlat av skriftligen och hänvisa till din lagstadgade ångerrätt.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor