Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

10% tillbaka vid köp av defekt vara

Fråga från konsument:

Hej!
Jag har fått hem en defekt vara (en klänning) då ett fäste/smycke på klänningen hänger löst.
Jag vill såklart reklamera denna vara men Temashop erbjuder endast 10% tillbaka på varan.
Har de verkligen rätt att göra såhär? Har inte jag rätt till pengarna tillbaka för en vara som är trasig?

Tack!

Evelina

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Evelina,

Om du har köpt en klänning som är felaktig kan du reklamera den till företaget upp till tre år. Du kan reklamera fel som är ursprungliga, det vill säga de fel som fanns redan när du köpte klänningen.

Dina rättigheter vid en reklamation
Vid en reklamation kan du i första hand kräva att företaget ska reparera klänningen eller skicka dig en ny som inte är felaktig. Normalt sett har företaget rätt att försöka åtgärda felet eller leverera en ny likvärdig vara två gånger innan du kan argumentera för att häva ditt köp. Vid en hävning av köpet lämnar du tillbaka din klänning och får dina pengar tillbaka.

Om köpet hävs
Skulle ditt köp hävs, det vill säga att du ska lämna tillbaka klänningen till företaget och få dina pengar tillbaka, ska du få tillbaka hela summan. Företaget kan alltså inte erbjuda dig enbart 10 % tillbaka.

Läs mer om reklamation av felaktig vara på vår webbplats

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Tänk på att minsta summan som ärendet handlar om måste uppgå till minst 500 kronor. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

 Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor