Frågor och svar | Kategori: Resor

Vad ska jag göra när Detur har gått i konkurs?

Fråga från konsument:

Hej!

Jag har sett att Detur har gått i konkurs. Jag har en resa bokad med dem i april nästa år.

Vad ska jag göra nu? Kommer jag att få mina pengar tillbaka?

Mvh Anna

Anna

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Anna,

Om din paketresa ställs in eller avbryts på grund av att Detur gått i konkurs finns det olika möjligheter att få tillbaka pengarna. Du kan till exempel ansöka om ersättning ur arrangörens resegaranti hos Kammarkollegiet.

Pengarna tillbaka från resegarantin
Alla paketresor omfattas av paketreselagen och resegarantilagen. Det innebär att paketresearrangören har ett stort ansvar och skulle arrangören till exempel gå i konkurs skyddas du av en resegaranti. Det innebär att du kan kräva ersättning för din resa om resan ställs in på grund av en konkurs. Du kan också få ersättning för exempelvis hemresa och boende i väntan på hemresan eller om du tvingats att betala extra på resmålet.

Du måste ansöka om resegarantin hos Kammarkollegiet inom tre månader från det att du fick information om att resan ställs in.

Du ansöker om ersättningen genom att fylla i en ansökan på Kammarkollegiets webbplats.

Gör din ansökan hos kammarkollegiet här

Om du har betalat din resa med kredit
När du köpt något på kredit eller via faktura har du möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren. Kreditgivaren är vanligtvis banken.

Det innebär att har du betalat resan på kredit och företaget går i konkurs kan du vända dig till banken för att kräva återbetalning. Det kallas att du använder din invändningsrätten som finns reglerad i konsumentkreditlagen.

Har resan blivit inställd på grund av en konkurs ska du alltså kontakta banken och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Ersättning från försäkringsbolaget
Generellt gäller inte skydd vid konkurser i din hemförsäkring. Det finns dock försäkringar som kan skydda dig mot konkurser. Om du har tecknat en extra försäkring måste du vända dig till ditt försäkringsbolag för att ta reda på om just din försäkring omfattar konkurser.

Om du behöver vägledning kring försäkringsfrågor kan du ta kontakt med Konsumenternas försäkringsbyrå.

Kontaktinformation till Konsumenternas försäkringsbyrå på deras webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Åkte en charterresa med Detur i september efter fyra dagar skulle vi utslängd från hotellet om vi inte betalade för att Detur inte gjort rätt för sig.Finns det möjlighet att få tillbaks pengarna och går man tillväga.Mvh Tobbe

Torbjörn Johansson

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Torbjörn,

Då kan ni vända er till Kammarkollegiet och ställa era krav på ersättning. Du ansöker om ersättning genom att fylla i en ansökan på Kammarkollegiets webbplats.

Gör din ansökan hos Kammarkollegiet här​​​

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Vi skulle ha åkt på en paketresa med Detur i juli månad. Den resan blev inställd pågrund av SAS strejken. Vi har väntat på återbetalning sedan dess och nu har de gått i konkurs. Har lämnat in en ansökan på kammarkollegiet. Läste nu på text tv om det gått mer än 3 månader så får man ingen ersättning från kammar kollegiet? Vad gör man nu?
Ann- Christine Eriksson
2022-10-23

Ann-Christine Eriksson

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ann-Christine,

Kontakta Kammarkollegiet för att fråga angående tidsfristen.

Har ni inte möjlighet att få ersättning via resegarantin så, beroende på hur ni betalat för resan, kan ni ha möjligt att använda invändningsrätten.

Har ni inte den möjligheten får ni ställa ert krav till konkursförvaltaren. Jag vill informera om att en sådan skuld troligtvis blir oprioriterad, vilket kan göra att det är svårt att få några pengar tillbaka från konkursboet

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor