Frågor och svar | Kategori: Mobil, tv, bredband

Får ett företag göra en kreditupplysning på mig?

Fråga från konsument:

Telly mobil AB har begärt en kreditupplysning på mig. Har ingen kontakt alls med dom. Har de rätt att ta det på mig?

Suzanne

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Suzanne,

Enligt kreditupplysningslagen ska den som begär en kreditupplysning om en privatperson ha ett legitimt behov. Ett legitimt behov kan exempelvis vara om företaget är på väg att ingå ett kreditavtal med dig eller om företaget i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning inför att ni ska teckna ett avtal.

Därför kan företaget inte begära en kreditupplysning på dig i ditt fall när du inte har beställt en vara eller en tjänst från företaget.

Det är kreditupplysningsföretaget som är ansvariga för att det finns ett legitimt behov
Det är det kreditupplysningsföretag som lämnar ut en kreditupplysning som är ansvarigt för att det finns ett legitimt behov. Om en kreditupplysning tagits om dig utan att det funnits ett legitimt behov bör du därför kontakta kreditupplysningsföretaget.

Kreditupplysningsföretaget ska då utreda vad som hänt och lämna besked till dig om sin inställning till det inträffade. Om du vill kan du också själv först kontakta företaget Telly för att ta reda på varför de tagit en kreditupplysning om dig.

Integritetsskyddsmyndigheten
Om du har fler frågor om kreditupplysningar kan du ta kontakt med Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är den myndighet som har tillsyn över frågor som rör kreditupplysning.

Kontaktuppgifter till IMY:
Telefon:08-657 61 00
E-post: imy@imy.se
Läs mer på deras webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag undrar också om det finns något /kostnad som legitimerar företagets begäran om kreditupplysning. I det här fallet handlade det om 3000 kr max.

AE

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej AE

Jag känner inte till om det finns någon särskild kostnad som legitimerar kreditupplysning utan får hänvisa dig till Integritetsskyddsmyndigheten med den frågan.

Kontaktuppgifter till IMY:
Telefon:08-657 61 00
E-post: imy@imy.se
Läs mer på deras webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag gjorde ett köp över internet. Eftersom jag inte har något bank-IQ (fungerar inte på min dator) gjorde jag en diretöverföring från mitt bankkonto, men via det där Klarna. Några dagar senare fick jag ett brev om att Klarna gjort en kreditupplysning på mej. Får det verkligfen göra det när det är en ditektbetalning?

Anders C

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Anders,

Om du, när du valde att direktbetala via Klarna, samtidigt godkände att de får ta en kreditupplysning på dig kan de göra detta. Om du däremot inte har godkänt det kan Klarna inte göra en kreditupplysning på dig.

Kontakta Klarna för att ta reda på varför de tagit kreditupplysningen på dig
Börja med att kontakta Klarna och undersök varför de har gjort en kreditupplysning på dig. Om de inte kan visa att du har gett dem tillåtelse till detta kan du begära att de ska ta bort din kreditupplysning.

Vi övriga frågor som rör kreditupplysningar får jag hänvisa dig till IMY som vi skrivit om tidigare i detta inlägg.

Kontaktuppgifter till IMY:
Telefon:08-657 61 00
E-post: imy@imy.se
Läs mer på deras webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Om man har fått parkeringsböter som har gått tilll inkasso är det tillräckligt med skäl för att inkassobolaget ska göra en kreditupplysning?

Ali-Reza

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ali-Reza!

Det kan vi tyvärr inte svara på hur den bedömningen görs. Den myndighet som eventuellt kan svara på det är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Kontaktuppgifter till IMY:
Telefon:08-657 61 00
E-post: imy@imy.se
Läs mer på deras webbplats

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor