Frågor och svar | Kategori: Mobil, tv, bredband

Får ett företag göra en kreditupplysning på mig?

Lyssna

Fråga från konsument:

Telly mobil AB har begärt en kreditupplysning på mig. Har ingen kontakt alls med dom. Har de rätt att ta det på mig?

Suzanne

Svar:

Hanna
Hanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Suzanne,

Enligt kreditupplysningslagen ska den som begär en kreditupplysning om en privatperson ha ett legitimt behov. Ett legitimt behov kan exempelvis vara om företaget är på väg att ingå ett kreditavtal med dig eller om företaget i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning inför att ni ska teckna ett avtal.

Därför kan företaget inte begära en kreditupplysning på dig i ditt fall när du inte har beställt en vara eller en tjänst från företaget.

Det är kreditupplysningsföretaget som är ansvariga för att det finns ett legitimt behov
Det är det kreditupplysningsföretag som lämnar ut en kreditupplysning som är ansvarigt för att det finns ett legitimt behov. Om en kreditupplysning tagits om dig utan att det funnits ett legitimt behov bör du därför kontakta kreditupplysningsföretaget.

Kreditupplysningsföretaget ska då utreda vad som hänt och lämna besked till dig om sin inställning till det inträffade. Om du vill kan du också själv först kontakta företaget Telly för att ta reda på varför de tagit en kreditupplysning om dig.

Integritetsskyddsmyndigheten
Om du har fler frågor om kreditupplysningar kan du ta kontakt med Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är den myndighet som har tillsyn över frågor som rör kreditupplysning.

Kontaktuppgifter till IMY:
Telefon:08-657 61 00
E-post: imy@imy.se
Läs mer på deras webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor