Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Kan jag få tillbaka mina pengar efter bedrägeri?

Fråga från konsument:

Hej

För ett år sedan blev jag uppringd av någon som sa att han ringde från min bank. Jag blev lurad att logga in genom bank id och han snodde mina pengar.

Banken sa att jag varit särskilt klandervärd och skyllde allt på mig, så jag kunde inte få tillbaka några pengar.

Nu har jag hört att det kommit någon dom som säger att det kanske går att få tillbaka pengar i alla fall. Stämmer det?

Petter

Petter

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Petter,

Tråkigt att höra att du råkat ut för detta.

Vägledande beslut från Högsta domstolen

Det stämmer att det har kommit en dom från Högsta domstolen som ger dig större möjligheter att få tillbaka pengar vid bankbedrägerier. För att du ska behöva stå för hela förlusten själv krävs det att du förstod att personen inte ringde i det syfte hen uppgav och inte hade rätt att hantera dina kontouppgifter. Det krävs även att du gjorde det som bedragaren bad dig om trots att du förstod att det fanns en risk för att du då skulle förlora dina pengar.

Det är banken som behöver bevisa att du har agerat på ett sätt som gör att du får stå för en del av eller hela förlusten.

Även Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har beslutat till konsumenters fördel

Även Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har efter Högsta domstolens dom prövat ärenden om bankbedrägerier och kommit med nya rekommendationer för banker vars kunder har blivit lurade av bedragare. I 8 av 9 nyligen prövade ärenden anser ARN att banken ska återbetala merparten av de besparingar som bedrägerioffer har förlorat.

Det här kan du göra om du råkat ut för ett bankbedrägeri

1. Anmäl till banken först
På vår hemsida finns en mall som du kan använda om du vill.

Här hittar du vår mall för anmälan

2. Polisanmäl
När du blivit utsatt för ett brott bör du även vända dig till polisen. Om du vill göra en polisanmälan kan du ringa 114 14 eller besöka närmaste polisstation. Vissa brott går även att anmäla via deras webbplats.

Till anmälan på polisens webbplats

3. Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du är missnöjd med bankens beslut, kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN bedömer ditt ärende och lämnar en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Bankerna brukar följa ARN:s rekommendationer.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

4. Pröva ärendet i domstol

Du kan även välja att pröva tvisten i domstol. Det beslut som domstolen tar är bindande. Att pröva en tvist i domstol kostar pengar. Därför är det klokt att vända sig till ARN först. 

Läs mer om att pröva tvist i domstol

5. Ansök om KO-biträde
Om du vill pröva tvisten i domstol kan du ansöka om KO-biträde. I vissa fall kan Konsumentombudsmannen (KO) hjälpa dig i tvisten. KO är i så fall ditt ombud i målet och betalar även kostnaderna som kan uppstå.

Ansök om KO-biträde här​​​
 
Om du tidigare har nekats ersättning från banken efter att du utsatts för ett bankbedrägeri

Om du tidigare har blivit utsatt för ett bankbedrägeri och banken har nekat att ersätta dig, kan du höra av dig till banken på nytt. Du bör då hänvisa till det nya avgörandet från Högsta domstolen och begära att banken omprövar din rätt till ersättning.

Preskriptionstiden är i sådana här fall 10 år, vilket innebär att du kan begära omprövning med anledning av bedrägerier som inträffat så långt som tio år tillbaka i tiden. Dock måste du ha vänt dig till banken en första gång senast inom 13 månader från bedrägeritillfället.

Vi har en mall för omprövning på vår hemsida som du kan använda om du vill.

Här hittar du vår mall för begäran om omprövning av tidigare beslut

Vi har även en artikel på vår hemsida med mer information om obehöriga transaktioner.

Vår artikel om obehöriga transaktioner

Lycka till!

Vänligen 

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej
Kan jag få tillbaka mina pengar efter bedrägeri?
Till vilken dom från Högsta domstolen ska man påvisa när banken frågar ?
Skulle uppskatta om man hade en länk .
Tack för svar

Marina Kulevska

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Marina,

Vi kan tyvärr inte svara på om du har rätt att få tillbaka dina pengar eller inte. Däremot kan du begära att få ditt ärende prövat igen av din bank, så länge det inte gått mer än 10 år sedan händelsen skedde.

Den HD-dom som min kollega pratar om i sitt tidigare svar kan du hitta på Sveriges domstolar

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej. Jag har (också) blivit utsatt för bedragare. Jag undrar på vilket sätt Ni kan vara behjälpliga i dylika ärenden, utom just rådgivande. Om mot förmodan, såna här ärenden skulle gå vidare till rättegång, kan Ni vara behjälpliga med juridiskt stöd? Jag känner till HD-domen så jag utgår ifrån att målsäganden har stora, för att inte säga, alla chanser att få tillbaks sina pengar. Alltså, om man inte agerat klandervärt.

Crister

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Christer,

Om man önskar få hjälp av Konsumentverket vid en eventuell rättegång så kan man ansöka om KO-biträde.

Läs mer och gör en eventuell ansökan på Konsumentverkets webbplats​​​

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej
Min mor har utsatts för vishing. Hon blev lurad av någon från "kronofogden" att swisha en summa.
Enligt banken gäller den nya HD domen inte när man swishat. Stämmer det?
Mvh: Kenneth

Kenneth Petersson

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Kenneth,

Det stämmer att domen inte omfattar Swish-betalningar.

Om ni anser att banken har tagit ett felaktigt beslut kan ni ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Tänk på att minsta summan som ärendet handlar om måste uppgå till minst 2000 kronor. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Vad gäller om man klickat på fel länk och dom tagit pengar från kontot

Ewa

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ewa,

Vi kan tyvärr inte avgöra i enskilda fall vad som gäller. Utan du får vända dig till din bank och försöka få tillbaka dina pengar. Om du redan har gjort detta kan du vända dig dit igen och begära att de ska ompröva beslutet med hänvisning till den nya domen från Högsta domstolen.

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag har utsatts för bedrägeri på mitt personkonto i SEB. Banken har transfererat två stora summor till för mig helt okända adressater i ’UK. Någon hade kapat mitt Bank Id och banken sände iväg två stora summor. Ingen förfrågan till mig. Banken är nu negativ mot mig och säger att det var jag själv som transfererat pengarna till UK. Vad gör jag? Är förtvivlad att alla mina sparpengar är borta.

Christina

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Christina,

Jag beklagar att du råkat ut för detta.

Jag råder dig att följa de råd vi ger i denna tråd.

Jag vill även tipsa dig om att delta på vårt webbinarium på ämnet.

Läs mer och gör en anmälan till webbinariet

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor