Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang

Får de annullera min biljett till ett evenemang för att jag bor i ett annat land

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!

Jag har bokat biljett till en fotbollsmatch som spelas i Belgien 6 oktober. Den belgiska arrangören har nu annullerat min biljett med hänvisning till att jag är svensk och beställt biljetten från en svensk adress.

Min tolkning är att detta bryter mot Europaparlamentets förordning 2018/302 som förbjuder diskriminering pga nationalitet eller bostadsort.

Vad kan jag göra som nästa steg?

Martin

Svar:

Erika
Erika
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Martin

Tråkigt att du råkat ut för detta.

Geoblockering är en diskriminerande metod som hindrar konsumenter från att komma åt och köpa produkter eller tjänster på en webbplats som är baserad i ett annat EU-land.

En näringsidkare får inte ha villkor som ger konsumenter sämre eller ingen åtkomst till sina varor eller tjänster på grund av kundens nationalitet, bosättningsort eller etableringsort.

I de enda fall detta kan vara ok är om det finns nationella regler som förhindrar näringsidkaren att sälja till konsumenter bosatta i andra länder och den lagstiftningen är förenlig med unionsrätten.

Mer information om geoblockering på vår hemsida

ECC Belgien, som är det belgiska konsumentcentret, menar att den här typen av åtgärder bedömts vara nödvändiga för att separera motståndarlag. Huruvida det strider mot Geoblockeringsförordningen blir i så fall upp till tillsynsmyndigheten att bedöma, vilken i Sverige är Konsumentverket.

Anmäl till Konsumentverket

Om du vill ta detta vidare kan du göra en anmälan till Konsumentverket. En anmälan kan läggas till grund för framtida tillsynsarbete, men det kommer inte resultera i en prövning i ditt enskilda ärende.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Erika
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor