Frågor och svar | Kategori: Resor

Vad ska jag göra med min paketresa med Detur?

Fråga från konsument:

Hej!

Jag har en vän som har behövt att betala för sitt hotellrum en gång till för att inte bli utkastade när de har bokat en paketresa från Detur. Det handlar om jättemycket pengar och hon är såklart orolig för vad hon ska göra nu.

Jag har också en resa bokad med Detur till Turkiet om en vecka och undrar vad jag ska göra. Ska jag avboka resan eller vad ska jag göra? Och vad kan min kompis i Turkiet göra?

Mvh Sanna

Sanna

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Sanna,

Vilken tråkig situation du och din vän hamnat i.

Beroende på om du är på plats i Turkiet eller om du inte har åkt på din resa ännu kan vi ge lite olika svar på dina frågor.

Om du ännu inte har åkt på resan
Du har inte rätt att avboka din resa och få full återbetalning enbart på grund av att du är orolig. Du måste därför fundera på om du vill åka på din resa eller inte. Om du är orolig kan du ta kontakt med Detur för att få mer information. Ett tips kan vara att ha en extra ekonomisk buffert ifall det skulle uppstå ett problem på resmålet.

Om resan ställs in har du rätt till återbetalning inom 14 dagar. Om en paketresa ställs in på grund av arrangörens ekonomiska problem kan man ansöka om ersättning hos Kammarkollegiet. Du kan också få ersättning för exempelvis hemresa och boende i väntan på hemresan eller om du tvingats att betala extra på resmålet. 

Du måste ansöka om resegarantin hos Kammarkollegiet inom tre månader från det att du fick information om att resan ställts in.

Läs mer om resegaranti på Kammarkollegiets webbplats

Hålla inne med betalning
Om du inte har slutbetalat för din resa kan du ha rätt att hålla inne med betalningen ifall det sannolikt verkar som att Detur inte kommer att kunna leverera den paketresa som ni har beställt. Ta kontakt med Detur innan du bestämmer dig för att hålla inne betalning för att kontrollera läget.

Tänk på att kontakta Detur skriftligen, exempelvis via mejl, för att meddela att du väljer att hålla inne med betalning och varför.

Du som är på ditt resmål
Du ska inte behöva betala extra för ett hotellrum du redan betalat för. Om du har möjlighet skulle jag rekommendera dig att prata med Deturs representant på området där hotellet finns.

Om du ändå tvingas att betala extra för ditt hotellrum kan du i efterhand begära ersättning från Detur för denna kostnad. Tänk på att du måste spara alla kvitton på de extra utgifter du drabbats av.

Detur är ansvarig och ska ersätta dig som drabbats av extra kostnader om de inte har skött sina åtaganden i din paketresa.

Om du drabbats av extra kostnader
Kontakta Detur skriftligen, exempelvis via mejl, för att kräva ersättning för de extra kostnader som du drabbats av. Tänk på att skicka med underlag som kvitton när du kräver ersättning.

Om du och Detur inte kommer överens angående ersättning
Om du inte får någon ersättning för dina extra kostnader som exempelvis extra kostnad för hotellrum kan du vända sig till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. Det är kostnadsfritt att göra en anmälan till ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Konsumentverket har inlett ett tillsynsärende mot Detur för att granska bolagets rutiner när det kommer till hantering av resenärer på resmålet.

Om du anser att Detur inte har skött sina åtaganden på din paketresa kan du göra en anmälan till Konsumentverket. En anmälan till Konsumentverket kan läggas till grund för framtida tillsynsarbete, men det kommer inte resultera i en prövning i ditt enskilda ärende.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag har sett på nyheterna att alla resor med Detur blivit inställda under resten av 2022. Det gäller ju även min kommande resa. Vad ska jag göra nu? Kommer jag att få pengarna tillbaka?

Mvh Sanna

Sanna

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Sanna,

Vi har fått många frågor angående Detur och även Norden Travel Services, som marknadsförs under företagsnamnen Golfeen och Nordcotours, den senaste tiden. På dessa tre olika hemsidor finns samma information där de meddelar att alla resor under resterande del av 2022 blivit inställda.

Inställd paketresa
Om en paketresa du köpt blir inställd har du rätt att få pengarna tillbaka. Du har rätt att få pengarna inom 14 dagar från det att paketresan ställdes in.

Kontakta Detur, gärna skriftligen via mejl, och be dem göra en återbetalning.

Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Har du betalat resan med kreditkort eller faktura?
Har du betalat resan med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om Detur inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Om du och Detur inte kommer överens
Har du och Detur en tvist som handlar om ifall du har rätt att få pengar tillbaka eller inte kan du vända dig till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De prövar tvister mellan konsumenter och företag kostnadsfritt. 

ARN kan inte pröva ett ärende som enbart handlar om att återbetalningen tar för lång tid.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Har du fått ett löfte om återbetalning men det dröjer
Om du har ett skriftligt löfte från Detur om återbetalning men det dröjer kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.

Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar. Tänk på att avgiften Kronofogden tar ut kan du också kräva att Detur ska ersätta dig för.

Till Kronofogdens webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Om Detur inte återbetalar dina pengar inom 14 dagar kan du göra en anmälan till Konsumentverket. En anmälan till Konsumentverket kan läggas till grund för framtida tillsynsarbete, men det kommer inte resultera i en prövning i ditt enskilda ärende.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor