Frågor och svar | Kategori: Pris och betalning

Kassagirot

Fråga från konsument:

Jag läser att Kassagirot kommer att läggas ner. Har jag inte rätt att gå till mitt ombud och betala min räkning?

Maria

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Maria,

Det stämmer att ClearOn, företaget bakom Kassagirot, beslutat att avveckla tjänsten från den 1 september.

Detta innebär att ombud som tidigare erbjudit denna tjänst inte längre kommer göra det.

Det finns ett företag i Sverige som erbjuder samma typ av betaltjänster. Men de finns endast på några ställen i Sverige. Det finns även ett antal banker som man kan vända sig till för att betala räkningar över disk. Det är dock inte alla som erbjuder möjligheten att betala med kontanter.

Det är länsstyrelserna som har i uppdrag från regeringen att bevaka hur tillgången till grundläggande betaltjänster ser ut i Sverige. Du kan läsa mer på deras webbplats hur de jobbar kring detta.

Läs mer på Länsstyrelsens webbplats

Kontakta din bank
Om du inte längre har möjlighet att betala dina fakturor över disk men har ett bankkonto, kan du vända dig till din bank. De kan då ha möjlighet att hjälpa dig att hitta andra sätt att betala dina räkningar på.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå
På vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrås webbplats kan du läsa om olika typer av betalsätt.

Till Konsumenternas Bank- och Finansbyrås webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor