Frågor och svar | Kategori: Resor

Försenat och förlorat bagage

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!
Den 11 juni 2022 flög vi med Lufthansa från Arlanda via Frankfurt till Miami.
Endast 1 av 2 väskor kom fram.
Vi har köpt ersättningsvaror (kläder, hygienartiklar etc) på plats.
Väskan är fortfarande borta.
Jag har anmält försening till Lufthansa samt även skrivit en innehållsförteckning med väskinnehåll och värde.
Lufthansa är dock i princip omöjliga att kommunicera med. Jag har fått ett ”Feedback ID” på min anmälan men det händer inget.
Försäkringsbolaget (kortförsäkringen och hemförsäkringen) ersätter inte ngt förrän Lufthansa har tagit sitt ansvar.
Jag har läst på olika forum att folk väntat mycket länge på att få kompensation för förlorat bagage, de flesta fall jag läst om har nye fått kompensation.
Jag har bett Lufthansa om att få en skriftlig bekräftelse att väskan är borta men jag får inget besked från dem.
Jag känner mej ”bakbunden”. Jag har varit tvungen att köpa ersättningskläder på min semester, min resväska inkl innehåll (totalt värde ca 15.000-17.000kr gissningsvis). Jag har betalat extra för att få checka in mitt bagage.
Nu vänder jag mej till er för att få tips, råd, hjälp med hur jag ska gå vidare. OM väskan nu är borta så vill jag kunna gå vidare till försäkringsbolaget för att få kompensation.
Tacksam för tips, råd, hjälp!
Med vänlig hälsning, Lena Tomann

Lena Tomann

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Lena,

Ett bagage ses som försvunnet om det inte har kommit fram inom 21 dagar, efter den dag då det skulle ha anlänt. Eller då flygbolaget erkänner att bagaget är försvunnet.

Det framgår inte om du anmälde att du saknade väskan redan på flygplatsen och där fyllde i en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report). En sådan rapport gör det enklare i kommunikationen med flygbolaget. Har du inte en sådan rapport så finns det en risk att flygbolaget ser det som att väskan är utlämnad.

Ersättning
Du kan ha rätt till ersättning för de kläder, till exempel, som du behövt köpa. Du ska kunna visa kvitton för dina inköp.

Ses bagaget som försvunnet så kan du kräva ersättning för värdet på din väska och dess innehåll.

Du kan ha rätt att få ersättning via din försäkring men vi kan inte uttala oss om vad som då krävs. Det är då försäkringsvillkoren som styr.

Undantag för ersättning
Det finns också undantag på vad du får packa ner i din resväska. Om flygbolaget har villkor som förbjuder dig att packa ner vissa saker i incheckat bagage så kan du inte räkna med att få ersättning om du trots det packat ner sådana saker och de försenas, skadas eller försvinner. Det kan vara saker som värdehandlingar, nycklar, affärsdokument, viss elektronik och värdesaker.

Läs mer om dina rättigheter vid förlorat bagage

Svar från flygbolaget
Det är vanligt att det tar några veckor att få svar från flygbolag efter att man lämnat in en reklamation om försvunnet bagage. Har du väntat i mer än 30 dagar utan att få svar kan du gå vidare med ditt ärende.

Allmänna reklamationsnämnden
Får du inte ett svar ifrån flygbolaget kan du gå vidare med ärendet för en prövning till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Har en anmälan gjorts på flygplatsen angående försenat bagage så bifoga med det i ditt ärende och även klagomålet till flygbolaget. Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Ytterligare stöd och råd
Vill du ha hjälp med en anmälan till ARN kan du undersöka möjligheten att få det stödet av din kommunala konsumentvägledning.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
Har du frågor kring din försäkring kan du kontakta vår samarbetsbyrå Konsumenternas försäkringsbyrå då de är experter på just försäkringar.
Du kan ringa dem 9-12 vardagar på telefonnummer 0200-22 58 00.

Till Konsumenternas försäkringsbyrås webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor