Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Återbetalning till avslutat konto.

Fråga från konsument:

Hej, jag har gjort en retur och gjort betalningen via Klarna. De betalade dock ut återbetalningen till mitt avslutade konto på ICA-banken istället för det konto jag betalade ifrån via Nordea. Har varit i kontakt med klarna som inte kan se att pengarna studsat tillbaka utan måste ha ett kvitto på det från Ica för att kunna justera felet och betala tillbaka till mig. Ica har gett mig referensnummer och kan se att pengarnas skickades tillbaka direkt till klarna samma dag. Klarna vägrar hjälpa mig utan vill att jag ska lägga fram kvitto. Är det rimligt att jag som konsument ska behöva lösa problemet även om banken har betalat ut till ett inaktivt konto?

Elin

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Elin

Om det är Klarna som gjort fel tycker jag att du kan argumentera för att de ska se till att du får tillbaka dina pengar oavsett kvitto eller inte.

När du har en skriftlig bekräftelse att du har rätt att få tillbaka pengar men inte får det, eller tyckeratt det dröjer för länge, kan du kontakta Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor