Frågor och svar | Kategori: Bostad och hantverkare

Vilket ansvar har hantverkaren att informera om han anser att det är ett tilläggsarbeten?

Fråga från konsument:

Hej! Har råkat ut för en vattenskada och återställningsarbetena är ganska omfattande. Hantverkaren har tillsammans med försäkringsbolaget kommit överens om ersättning för återställningsarbetena. Alla arbeten vad gäller ytskikt mm blir inte precis lika tidigare. Vi har vi kommit överens med hantverkaren att göra vissa förenklingar och även vissa fördyringar.
Några saker har han muntligt meddelat oss tilläggspris för att utföra och även via SMS ,vilket vi också accepterat. Kan han i efterhand komma och kräva ytterligare ersättning för förändringar trots att han inte nämt det tidigare?

Sven

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Sven

Hantverkaren kan ha rätt till pristillägg om hen har utfört nödvändiga tilläggsarbeten eller om tjänsten har blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på dig. Om hantverkaren har upptäckt att det kommer krävas tilläggsarbeten så ska du dock först kontaktas och informeras om detta.

Huvudregeln vid tilläggsarbeten är att näringsidkaren i så fall ska underrätta dig och begära dina anvisningar innan något arbete får utföras. Gör de inte detta har de inte heller rätt till betalning för arbetet.

Vad innebär tilläggsarbete
För att det över huvud taget ska bli aktuellt med tilläggsarbeten krävs det att arbetet inte kan anses vara omfattat av huvuduppdraget. Vad som ska anses omfattas av uppdraget bestäms av avtalet. Är avtalet skrivet på så sätt att uppdraget är att uppnå ett visst resultat kan man argumentera för att allt som krävs för att uppnå det resultatet ingår i tjänsten. Är avtalet utformat på så sätt att varje delmoment är specificerat bör generellt sett allt utöver vad som specificerats utgöra tilläggsarbete.

Om du och företaget inte kommer överens
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Vattenskada i vår hus skedde i början på augusti. Det tog 8v att torka huset. De började torka den 19/9.
Fortfarande har företaget ,som vårt försäkringsbolag anlitade ,inte påbörjat återställa huset. Vi förlorar inkomster på uthyrning, då vi hyr ut huset genom NOVASOL . (Vi fick stänga av huset pga vattenskada). Försäkringsbolaget säger att vi kan få ersättning för hyresbortfall men endast för de bokade perioder. Men vi fungerar som typ ett hotel. Vi får bokningar när som helst under året. Men nu sedan den 8/8 kan vi inte få några gäster för huset är stängt pga skadan.
Och de har ff inte påbörjat renoveringen. Är det rätt att vi ska vänta så länge och förlora hyresintäkter för så många månader?

Wioleta

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Wioleta,

Vilken tråkig situation.

Om företaget är i dröjsmål med att utföra en tjänst kan du ha rätt till ersättning för kostnader som du drabbas av på grund av detta. Du kan även ha rätt till inkomstförlust. Var det bestämt när detta arbetet skulle påbörjas och avslutas kan du hänvisa till det.

Du kan ställa skriftliga krav till företaget att de ska utföra arbetet och vilka ersättningskrav du har.

Om ni inte kommer överens

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor