Frågor och svar | Kategori: Andra områden
Måste jag ringa företaget för att kunna säga upp mitt abonnemang?
Fråga från konsument:
Hej,
Jag sa upp mitt abonnemang via mail, men nu säger företaget att det inte gäller. De säger att jag istället måste ringa kundtjänst.
Måste jag ringa företaget eller räcker det med mejlet jag skickade?
Mvh Bert
Bert
Svar:
Hej Bert,
Ett företag får inte begränsa din möjlighet att säga upp ditt avtal, till exempel att enbart ta emot uppsägningar via telefon. Företaget bör ha ett system som gör att de kan ta emot och hantera uppsägningar på det sätt som du önskar kontakta dem på.
Att begränsa konsumenters möjligheter att göra uppsägningar kan ses som oskäligt avtalsvillkor. Du kan anmäla oskäliga avtalsvillkor till Konsumentverket.
Läs mer om anmälan och hur du gör den på Konsumentverkets webbplats
Vänligen
Hanna

Vägledare, Hallå konsument