Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Måste jag ringa företaget för att kunna säga upp mitt abonnemang?

Fråga från konsument:

Hej,

Jag sa upp mitt abonnemang via mail, men nu säger företaget att det inte gäller. De säger att jag istället måste ringa kundtjänst.

Måste jag ringa företaget eller räcker det med mejlet jag skickade?

Mvh Bert

Bert

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Bert,

Tack för din fråga!

Ett företag får inte begränsa din möjlighet att säga upp ditt avtal, till exempel att enbart ta emot uppsägningar via telefon. Företaget bör ha ett system som gör att de kan ta emot och hantera uppsägningar på det sätt som du önskar kontakta dem på.

Att begränsa konsumenters möjligheter att göra uppsägningar kan ses som oskäligt avtalsvillkor. Du kan anmäla oskäliga avtalsvillkor till Konsumentverket.

Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor