Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Måste jag ringa företaget för att kunna säga upp mitt abonnemang?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej,

Jag sa upp mitt abonnemang via mail, men nu säger företaget att det inte gäller. De säger att jag istället måste ringa kundtjänst.

Måste jag ringa företaget eller räcker det med mejlet jag skickade?

Mvh Bert

Bert

Svar:

Hanna
Hanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Bert,

Ett företag får inte begränsa din möjlighet att säga upp ditt avtal, till exempel att enbart ta emot uppsägningar via telefon. Företaget bör ha ett system som gör att de kan ta emot och hantera uppsägningar på det sätt som du önskar kontakta dem på.

Att begränsa konsumenters möjligheter att göra uppsägningar kan ses som oskäligt avtalsvillkor. Du kan anmäla oskäliga avtalsvillkor till Konsumentverket.

Läs mer om anmälan och hur du gör den på Konsumentverkets webbplats


Vänligen

Hanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor