Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Batteriet till min elcykel fungerar inte. Vilka rättigheter har jag?

Fråga från konsument:

Jag köpte en elcykel sommaren 2020. Jag har inte använt cykeln så ofta. När jag skulle cykla förra veckan upptäckte jag att batteriet inte gick att ladda. Affären som jag köpte cykeln av säger att det inte finns några nya batterier till min cykel. Vad ska jag göra nu?

Linnea

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Linnea,

Vad tråkigt att din cykel inte fungerar.

Dina rättigheter
Det finns ingen lag som säger att ett företag måste tillhandahålla reservdelar under en viss tid.

Däremot har du tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel när du som privatperson köpt en vara av ett företag. Ett ursprungligt fel är ett fel som fanns på cykeln redan när du köpte den, till exempel ett tillverkningsfel. Du ska då klaga (reklamera) till företaget du köpte cykeln av. I första hand kan du kräva att företaget rättar till felet, genom att laga eller byta ut det som inte fungerar.

Företaget ansvarar inte för fel som du har orsakat cykeln, till exempel om du använt den på ett sätt den inte är gjord för eller inte följt eventuella skötselråd för cykeln och dess batteri.

Eftersom det gått mer än sex månader sen du gjorde ditt köp behöver du kunna bevisa att det rör sig om ett ursprungligt fel, om du och företaget inte är överens. Det kan du till exempel göra genom att låta ett opartiskt och kunnigt företag felsöka din elcykel. Be då om ett skriftligt utlåtande om felet.

Om det rör sig om ett ursprungligt fel som inte går att åtgärda eller om företaget har försökt att rätta till felet två gånger utan att lyckas så kan en hävning bli aktuellt. Häva innebär att du får lämna tillbaka cykeln och får tillbaka dina pengar

Läs mer om reklamation här

Kontakta företaget skriftligen
Om du anser att det rör sig om ett ursprungligt fel ska du alltså klaga till företaget du köpte cykeln av. Gör detta skriftligen, till exempel via mejl, för att ha kvar bevis på att du har klagat samt vilket svar du får.

Om du och företaget inte kommer överens
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan prova vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej
Har en 2.5 år gammal Cresent Elora cykel som slutade fungera. Cyelreperatören kom fram till att det enda som hjälpte var att byta hela batteriet. Eftersom cykeln inte var servad enligt Cresents schema gällde inte garantin.
Frågan är om leverantören har rätt att hävda att 3-års garantin på batteriet inte gäller pga av att vi inte gjort service enligt Cresents föreskrifter?

Jörgen

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jörgen,

När leverantören ger dig en garanti på sin vara kan det finnas garantivillkor som måste vara uppfyllda för att garantin ska gälla. Det kan exempelvis vara att du servar din elcykel enligt deras föreskrifter.

Läs mer om garanti

Du behöver därför läsa igenom de garantivillkor som finns för att se vad som står gällande servicen av din elcykel.

Om du vill ha hjälp med att tolka garantivillkoren
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!
Vi har en elmoped av märket Surron, (köpt mars 2022) och i serviceboken står det att det är 2års garanti på Batteriet,
Det har nu tappat effekt samt att en del celler har gått sönder, felet uppdagades februari 2023
Företaget som vi köpt moped hos vill ge oss ett batteri som har varit använt, dem säger att det bara varit laddat 8-10 gånger, det upplever vi känns osäkert.
Har vi inte rätt till ett nytt batteri med ny garanti?
Vad gäller i ett sådant här fall?
Mvh
Peter Pestat

Peter Pestat

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Peter!

Nej, det mest troliga är att du får nöja dig med ett likvärdigt men felfritt batteri. Du kan heller inte kräva en ny garanti på batteriet.

Garantier är frivilliga för företag att erbjuda. Du måste därför läsa garantivillkoren för att veta vilka krav du kan ställa på företaget.
Det ska däremot inte kosta dig något att nyttja garantin.

Läs mer om garanti här​​​


Vänligen


Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor