Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Köpt bil med fel på.

Fråga från konsument:

Hej.
Har köpt en bil på telefon FaceTime, min son hämtade och provkörde bilen.
Dagen efter när jag testade bilen hemma så fungerade inte fyrhjulsdriften, den är ”trög” att få i vissa växlar, original nyckeln med fjärr är avbruten så jag får låsa upp bilen med den och starta med reservnyckeln.
Jag har önskat återköp,erbjöd mig köpa en nyare dyrare bil av samma märke som stod i bilhallen men får nej.
Nu har dom haft min bil en vecka för att laga den och jag har inte hört något.
Lånebilen jag fick under tiden har inget flak som jag behöver i mitt jobb, flera lampor lyser att det är fel på bilen samt att den var nästan tom på diesel när dom ställde hit den.
Min fråga är, hur länge får dom ha min pick up på verkstad och försöka åtgärda felen innan jag kan kräva ett återköp?
Jag fick dessutom med ett års begagnatgaranti.
Klagade på bilen direkt dagen efter köp.
Tacksam för svar.
Mvh
Krister

Krister Johansson

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Krister

Vilken tråkig situation.

Vi har tidigare svarat på en forumfråga angående hävning (återköp) som jag bifogar nedan.

När har vi rätt att häva bilköpet?

Firman ska åtgärda bilen inom skälig tid. Vad som är skälig tid beror på felet/felen och är olika från fall till fall. Vanligen pratas här om ett par veckor.

Om du och företaget inte kommer överens
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och ibland mer praktiskt stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 
Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor