Frågor och svar | Kategori: Obeställd vara

Sms från PostNord

Lyssna

Fråga från konsument:

PostNord kontaktade mig via mejl om en försändelse de har hos dem jag INTE BESTÄLLT! PostNord ser endast mitt namn och mejladress på försändelsen och INTE varifrån den kommer och vad paketet innehåller.
Jag tänker inte hämta ut paketet eller vill att den ska levereras till min hemadress!
VAD SKA JAG GÖRA?

Christina Schlobohm

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Christina,

Har du inte beställt något så är det bra att du är försiktigt och inte trycker på några länkar eller så i mejlet och du behöver som du skriver inte hämta ut ett paket som du inte beställt.

Om du har kontakta uppgifter till eventuellt företag kan du skriftligen meddela dem att du inte kommer hämta ut paketet och varför. 

Skulle det dyka upp en faktura som du anser är fel har möjlighet att bestrida den.

Läs mer om att bestrida faktura

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

HEJ CECILIA,
TACK FÖR DITT SVAR!
PROBLEMET MED DET NÄMNDA PAKETET VIA POSTNORD ÄR ATT - enligt telefonsamtal med Postnoed - DET PÅ PAKETET VARKEN FINNS EN AVSÄNDARE ELLER INFORMATION OM INNEHÅLLET ELLER PAKETETS URSPRUNG, endast mitt namn och min mejladtess!
En sista fråga:
Skulle paketet hamna framför min lägenhetsdörr hur gör.jag då?
Jag har meddelat Postnord att de kan göra vad de vill med detta paket, för jag har inte beställt något och tänker inte hämta detta paket!

Christina Schlobohm

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej igen,

Om paketet levereras till dig så kan du varsamt öppna paketet för att se om det finns kontaktuppgifter och en faktura i det. Skriv då till företaget att du mottagit ett paket du inte beställt, fråga hur de vill lösa detta samt bestrid eventuell faktura.

Lägg sedan undan/ förvara paketet under tiden du väntar på svar.

Du är som sagt inte skyldig att betala något om du har fått hem varor som du inte har beställt. Om du kommer att få kostnader på grund av att företaget vill ha tillbaka de varorna får du skriva det till företaget och förklara det.

Kräver företaget att du till exempel packar varorna på ett visst sätt med något emballage så är det också företaget som ska stå för kostnaden för emballaget.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej Cecilia,
Jag tänker INTE öppna några paket VARSAMT! Det får Postnord göra! Jag har betalat alla varuleveranser och fakturor till mig och varför ska jag då få huvudbryn av ett företag som trakasserar mig??

Christina Schlobohm

Fråga från en konsument

EN NY FRÅGA:
Jag BETALADE via mitt kreditkort en kinesisk vara FÖR ETT ÅR SEDAN, men hämtade aldrig ut varan från Posten,med tanke på Covid19!
Kan det vara denna försändelse som "valsat runt" i Postnords terminal, eftersom det kinesiska företaget vägrat - under ett års tid - att lösa ut returen?
Men det vet man ju inte, eftersom AVSÄNDAREN inte syns på paketer, AVSIKTLIGEN försrörts eller slitits bort i posthanteringen!

Vad händer med betald paket som jag som mottagare inte löser ut?

Christina Schlobohm

Svar:

Jenny
Jenny
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Christina,

Vi kan inte svara på vad som händer med ett paket som inte lösts ut rent fysiskt, det behöver du kontrollera med PostNord.

Du skriver inte om du meddelade företaget att du ångrade dig eller inte innan du lät det gå i retur. Har du inte meddelat företaget att du ångrat dig kommer företaget inte ha någon anledning att lösa ut returen, eftersom de i det läget inte behöver återbetala något till dig. Så teoretiskt skulle det kanske kunna vara samma paket, men Postnord bör kunna spåra om samma kolli-ID registrerats och sedan återkommit.

Vänligen

Jenny
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej igen,
Jag ångrade inte mitt köp, utan betalade med mitt kreditkort, men sedan hämtade jag inte ut paketet på grund av covid19.
Tack till alla svar på Hallå Konsument, vi kommer nog inte längre med mitt ärende.
Jag har talat med Postnord som berättade att olösta paket auktioneras ut så småningom och jag behöver inte hämta ut paketet.

Christina Schlobohm

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor