Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Fel på cykelbatteri

Fråga från konsument:

Har köpt elcyckel hos Biltema. Nu är batteri trasigt, går ej att ladda, Har haft kontakt med deras verkstad som uppger att dom ej kan reparera. Nya batteri finns ej att anskaffa. Har även tillskrivit Biltemas kundtjänst som uppger att pandemin+fraktproblem medfört att dom inte kan skaffa batteri. Frågan är vad gör jag?

Bill Nordström

Svar:

Julia

Hej Bill,

Du som privatperson har tre års reklamationsrätt på så kallade ursprungliga fel.

Reklamation
Om det är fel på cykeln har du rätt att reklamera den, alltså klaga på felet. Du kan reklamera ursprungliga fel, alltså fel som fanns redan när du köpte den. Ett fel behöver inte visa sig direkt i samband med köpet, utan det kan vara så att det visar sig först efter en tid.

För fel som är ursprungliga kan du i första hand begära att företaget exempelvis åtgärdar felet, vilket betyder en reparation av din cykel eller en omleverans till en annan likvärdig cykel.

Om det inte är möjligt för företaget att laga batteriet på din cykel kan det blir aktuellt med en omleverans till en annan likvärdig cykel, alternativt att ett annat företag kan byta ut batteriet. Om det inte möjligt att varken reparera cykel eller få en annan likvärdig cykel kan du ha rätt att häva köpet, vilket betyder att du lämna tillbaka cykeln och får tillbaka dina pengar.

Läs mer om dina rättigheter i vår artikel Reklamera fel på vara

Om du inte redan har gjort det är det även bra att du klagar skriftligen till företaget, exempelvis via mejl.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen

Julia

Fråga från en konsument

Hej! Jag har ett liknande problem, jag köpte en robotdammsugare förra året och nu 1 år senare så har antagligen batteriet slutat fungera (laddas inte längre) vilket gör hela robotdammsugaren obrukbar. Har kontaktat min återförsäljare men de skriver att jag antagligen inte kan reklamera på grund av att batteriet är en förbrukningsvara och omfattas endast av reklamationsrätt under garanti perioden. Är detta sant eller kan jag fortfarande kräva en reklamation då produkten nu är HELT OBRUKBAR för den laddar/startar inte längre vilket gör att varan inte är anpassad efter ändamålet. Men om det visar sig att vara batteriet och jag behöver betala för ett nytt batteri, är detta korrekt eller ska det gå under mina reklamationsrättigheter? Känns även som jag kanske hade fått bättre svar och kanske inte hade behövt betala en reperation om jag inte själv hade felsökt roboten och tagit fram att det antagligen är batteriet. Dessutom så kontaktade jag återförsäljaren någon dag efter vi märkte att den inte laddar/startar längre vilket är inom en skälig tid.

Många frågor men hur gör jag?

Alexander

Svar:

Maja

Hej Alexander,

Om det är fel på dammsugaren har du rätt att reklamera, klaga på, det. Du bör kontakta företaget som du köpt dammsugaren av och meddela dem att du vill att de ska ta ansvar och i första hand åtgärda felet som uppstått. Du behöver kunna visa att felet som uppstått funnits från början och inte orsakats av dig.

Jag kan inte göra någon bedömning kring om det faktum att batteriet slutat fungera innebär att dammsugaren på något sätt är felaktig, det vill säga har ett ursprungligt fel. Du kan dock alltid argumentera för det.

Här kan du läsa närmare om reklamationsrätten 

Om du och företaget inte kommer överens
Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De är en myndighet som kostnadsfritt prövar tvister mellan privatpersoner och företag.

Läs mer om vad som krävs för att ARN ska kunna pröva ditt ärende här

Vänligen,

Maja

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor