Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Paket fast hos budfirma ber nu om betalning för retur

Fråga från konsument:

Hej,

Jag ska försöka göra en lång historia kort.

I början av december 2021 skulle UPS leverera ett paket till mig. Paketet var en gåva från Storbritannien. När budet står med paketet vid min dörr ångrar de sig plötsligt och ber mig betala 1400 kronor innan de kan ge mig paketet som är mitt framför ögonen på mig. När jag vägrar tar de paketet och åker tillbaka till deras lager. Nu börjar en två månader lång telefonfajt.

Redan samma dag som leveransen misslyckades ringer vi deras kundservice och förklarar situationen, de kan inte förklara avgiften. Det tar ca. en vecka och många samtal till dem för att till slut få förklaringen att paketet registrerats som en försäljning av avsändaren, detta är ett misstag gjort av dem i all hast. När vi inser detta ber vi UPS att returnera paketet till avsändaren vilket de säger att de ska göra. Ingenting händer, utan istället får vi fakturor för leverans, påminnelsefakturor osv. Vi ringer varje gång och förklarar om och om igen att paketet ska returneras till avsändaren. Varje gång ber de om ursäkt och säger att de ska göra det.

Nu har två månader passerat och när jag idag ringer dem säger de att paketet fortfarande ligger på deras lager i Järfälla och att vi måste betala UPS för returen till avsändaren. Inte en enda gång under dessa tiotal och timslånga samtal har de nämnt något om en returavgift.

Mina frågor är alltså: Kan de hålla mitt paket som gisslan på detta sättet? Avsändaren i Storbritannien väntar på att få tillbaka gåvan! Och, har de som budfirma rätt att ta betalt för en retur?

Monika

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor