Frågor och svar | Kategori: Fordon

Måste jag betala för en bilvärdering från Bilpriser.pro?

Fråga från konsument:

Hej! Nappade på en sajt där du kunde få värdering på din bil. Nu har jag fått en faktura på 1250:- som jag skall betala. Har inte sett någon värdering på bilen. Belgien verkar vara landet det kommer ifrån. För det första så är 1250:- hutlöst sen luktar detta skumt............Mats

Mats Grundström

Svar:

Jenny

Hej Mats,

Vi har fått flera frågor kring företaget och vad vi förstår har de sitt säte i Lettland.

För din egen del, har du inte fått ta del av värderingen samt att det inte framgått tydligt att bilvärderingstjänsten kostade pengar har du möjlighet att bestrida kravet.

Enligt prisinformationslagen ska det tydligt framgå om tjänsten kostar pengar. Vid bedömning om priset framgått tydligt tas det hänsyn till typsnitt, färg och teckenstorlek. I dagsläget har detta ännu inte prövats av en domstol och vi kan inte göra någon bedömning i ditt enskilda fall.

Bestrida en faktura

Att bestrida en faktura innebär att du skriftligen protesterar mot den och förklarar varför du inte tänker betala. Det är viktigt att du behåller en kopia av bestridandet.

Skickas betalningskravet vidare till ett inkassobolag behöver du även bestrida kravet dit. Det gäller även om kravet skickas via Kronofogden. Så länge du bestrider kravet i samtliga led riskerar du inte att drabbas av någon betalningsanmärkning.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Ångerrätt
Du har vanligtvis 14 dagars ångerrätt när du ingår ett avtal på nätet. Det finns dock vissa undantag och det kan även skilja sig åt om du har fått värderingen via mejl eller fysiskt brev.

Mejl
Får du värderingen via mejl krävs det att du samtycker till att inte kunna ångra avtalet. Det förutsätter en aktiv åtgärd från dig för att du ska avtala bort ångerrätten. Det är inte tillräckligt att skriva i villkoren att du inte har någon ångerrätt, utan det krävs att du till exempel bockar i en särskild ruta där du frånsäger dig rätten att ångra tjänsten. Företaget har bevisbördan och behöver kunna styrka att du har godkänt att du inte har någon ångerrätt.

Brev
Om de levererar värderingen via brev, är det inte längre digitalt innehåll utan en tjänst. Du kan då avstå från ångerrätten genom att du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts. Det innebär att fram till att du har fått brevet, kan du ångra avtalet. Företaget är även skyldigt att informera om ångerrätten och om de inte gjort detta, har du ingen skyldighet att betala för värderingen trots att den är fullgjord.

För att du ska kunna avsäga dig ångerrätten måste företaget ge dig fullständig information om din ångerrätt. Det betyder att företaget ska informera dig om:

  • Att du har ångerrätt och villkoren för den
  • Den tid du har på dig att ångra köpet
  • Hur du ångrar köpet
  • Var det finns en blankett du kan använda för att ångra köpet
Läs mer om ångerrätten

Domstol
Företaget kan välja att driva ärendet i domstol. Generellt sett är det den som påstår att det finns ett avtal som ska kunna bevisa det. Får du en stämningsansökan är det viktigt att besvara den, samt att eventuellt dyka upp till förhandling.

Det viktiga är att vara vaksam på om skulden skickas vidare eller om företaget skulle välja att skicka in en stämningsansökan till domstol. Det är upp till företaget om de vill driva ärendet vidare eller inte.

Anmäla till Polisen
Om du anser att företaget begår ett brott vänder du dig till Polisen och gör en anmälan. Om du vill göra en polisanmälan kan du ringa 114 14 eller besöka närmsta polisstation. Vissa brott går även att anmäla via deras webbplats.

Anmäla till Polisen

Anmäla till Konsumentverket
Anser du att företagets marknadsföring är vilseledande eller att de har otydlig prisinformation kan ni anmäla det till Konsumentverket. Bifoga då gärna en bild som visar att priset till exempel är otydligt. En anmälan till Konsumentverket innebär inte en prövning i det enskilda ärendet, men det kan läggas till grund för framtida tillsynsarbete.

Gör en anmälan här

Det går även att söka i Konsumentverkets diarium om du vill se om andra personer har valt att anmäla företaget till oss.

Sök i diariet

Vänligen

Jenny

Fråga från en konsument

Hej! Jag har en vän som precis har drabbats av samma sak och tänkte försöka hjälpa honom. Jag har hittat info om ångerrätt på hemsidan men jag tror inte på deras metod att att skicka in ett mejl om att man ångrar sig. Det finns ingen mailadress utan bara ett formulär så jag kan inte bevisa att jag har skrivit något och det finns ingen adress till företaget på deras sida. Så det verkar bli svårt, man ska ju göra det skriftligt.

Berit N

Berit Nilsson

Svar:

Jenny

Hej Berit,

Om det bara går att kontakta företaget via kontaktformulär kan du spara en bild (exempelvis med en skärmdump) på det du skrivit innan du skickar iväg det . Tänk på att försöka få med datum i bilden så att du har du bevis för vad du skrivit och när du gjorde det.

Vänligen

Jenny

Fråga från en konsument

Hej
Jag har fått ett faktura på 1250 kr jag har inte allts sökte den hemsidan och värderat ett bil hur ska jag gå vidare

Saman Hana

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Saman,

Har du fått en faktura för något som du inte har beställt ska du bestrida fakturan. Kontakta företaget skriftligen och meddela varför du anser att den är felaktig.

Läs mer om att bestrida en faktura här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej,
Min man gjorde en bilvärdering från bilpriser.pro , han missade tyvärr den pyttelilla texten om kostnaden. När fakturan kom försökte han ifrågasätta fakturan. Men fick tillbaka att han borde sett informationen om kostnaden och hade tackat ja till deras villor.
Fakturan skulle betalas med utlandsbetalning och summan var angiven i SEK. Det var inte det lättaste att betala en utlandsbetalning och vi fick ta hjälp av vår bank för att lägga in betalningen rätt.
Nu har vi fått meddelande från vår bank att banken som företaget använder i Belgien inte accepterar SEK, betalningen går därför inte att genomföra.
Vi har skickat meddelande till företaget om hur vi ska lösa det här men har inte fått svar.
Är nu orolig att vi ska få problem pga utebliven betalning, även fast vi försökt betala. Det känns skumt och obehagligt med hela det här företaget och vi vill ju inte få problem med mer tilläggskostnader för betalningspåminnelser etc.
Vad göra?

Malin

Svar:

Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Svaret uppdaterades 2022-04-07

Hej Malin,

Vi har fått liknande frågor från andra konsumenter också om just att det inte går att betala. Spara gärna någon form av bevis för att ni har försökt att genomföra betalningen, men att det inte går. Till exempel med hjälp av en bild (skärmdump). Därefter är det bra att ta kontakt med företaget och fråga om det finns något annat betalningsalternativ. Tänk på att hålla all kommunikation med företaget skriftligen, gärna via mejl.

Har ni använt deras kontaktformulär är det bra att ta en bild på att ni skickat iväg meddelandet till de. Ta gärna en bild med texten innan ni skickar, samt en bild efter ni har skickat.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

I dessa företags s.k. kontaktformulär, står det att man INTE kan bestrida en faktura där, utan man måste skicka ett brev. Man får hoppas att de, som utländskt företag, inte ids driva inkasso i Sverige.... Detta är rena rama bluffen. Så var vaksam.

ELISABETH

Fråga från en konsument

Bildata.nu akta er. Pris för en bilvärdering 198 eur som står mkt finstilt. Endast gjort för att lura folk. Bestridande ska göras via brev till Belgien och vara dem tillhanda senast dagen då fakturan ska vara betald. I mitt fall fick jag fakturan 10/3 och den sk var betald 16/3, helg mellan och ett brev kommer ej hinna fram till Belgien. Bara lurendrejeri.
Min son har tryckt in detta då han ville se vad min bil är värd i samband med att vi pratat om att byta bil. Han är 13 år. Dessutom är värderingen fel, summan stämmer ej alls, jag har flera oberoende andra värderingar som ligger ca 40000kr högre.
Är det lönt att bestrida?
Varför stoppas inte sådana här bluffbolag? Varför har man inte bättre skydd som konsument?

Camilla

Svar:

Caroline

Hej Camilla,

Barn som är under 18 år får inte ingå giltiga avtal utan vårdnadshavarens tillstånd. Har du som vårdnadshavare inte godkänt att din son får köpa bilvärderingstjänsten kan du hävda att avtalet är ogiltigt. Den som säljer varor och tjänster måste kunna visa att köpet har gjorts av en myndig person eller att föräldern har godkänt köpet.

För att kunna kräva betalning måste företaget kunna visa att det finns ett giltigt godkännande från en vårdnadshavare. Att din son exempelvis kryssat i att han godkänner avtalsvillkor och att han är över arton år behöver inte betyda att avtalet är giltigt.

Du kan läsa mer i denna artikel Barn och avtal på nätet

Bestrida felaktig faktura
Anser du att värderingen är felaktig har du rätt att bestrida fakturan. Tänk på att göra det skriftligen till företaget och behåll en kopia på ditt bestridande. Förklara varför du inte kommer betala.

I vissa fall kan det vara svårt för en svensk myndighet att nå företag i andra länder. Vi delar informationen till utländska myndigheter i de fall där det är möjligt.

Vänligen

Caroline

Fråga från en konsument

Är det någon som kan svara på hur ärendena gick? Avslutades de eller ej och strök de fakturorna? Jag har fått faktura och påminnelse nu, jag har bestridit fakturan och skickat det tre gånger, ej fått något svar av dem. Enbart en påminnelse nu per brev och ett mejl att jag inte betalat. Ska bestrida påminnelsen med, men får nog aldrig svar. Fick heller ingen bekräftelse att jag beställt något eller ingått avtal, fakturan och värderingen dumpade bara i min brevlåda ihop med fakturan. Anser att beställningen är ogiltig. Exakt samma händelse och uppgifter som resten av inläggen i de olika trådarna, bara att det är ny hemsida värderabil.nu. Resten verkar vara samma.

Alexander Jimenez

Fråga från en konsument

Som svar till Alexander:
Vi betalade efter mycket krångel!! Värderingsfirmans faktura hade angett summan i SEK men deras bank accepterade inte betalningen i SEK och vi fick som svar på mejl bara info att vi skulle be vår bank hjälpa oss med betalningen.
Vi omvandlade själva summan från SEK till EUR och tog printscreens på valutakursen för dagen då vi betalde. Mejlade info om att betalningen var gjord. Hörde inget på någon vecka. Men sen kom ytterligare mejl från någon på firman som frågade om betalningen var gjord… hänvisade till att det var betalt och har inte hört något mer.

Ja, så vi betalade… kanske inte den bästa lösningen.. men vi ville bara undvika mer problem.

Malin

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor