På hallakonsument.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?
Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer
När jag skickar till b2, så går inte meddelandet fram, hittar inte, som svar???
Ove Mattsson
Svar:
Jenny
Vägledare,
Hallå konsument
Hej Ove,
Jag ser att du har skickat samma fråga två gånger till oss, du får däremot endast ett svar.
Som det står i tråden där du skrev första frågan så är det viktiga att du kan bevisa att du har skickat din uppsägning. Kan du bevisa att du har skickat uppsägningen kan du bestrida kommande fakturor, även om de kommer från inkasso. Bifoga då en kopia på ditt mejl som underlag för att du har gjort vad du ska.
Tänk på att om du inte har tecknat dig för detta så kan du även begära återbetalning för det de felaktigt har debiterat. Det är de som ska bevisa att det finns ett giltigt avtal.
Vidare hjälp av ECC Sverige När du har problem med ett företag som är registrerat i ett annat ECC-land (EU, Norge, Island och Storbritannien) kan du vända dig till mina kollegor på ECC Sverige. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.
Om du och företaget inte kommer överens Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.
Tips om hållbar konsumtion Vi på Hallå konsument har ett uppdrag att ge vägledning i hållbar konsumtion. Bra tips och information finns på vår webbplats: Miljö och hållbarhet
Svar:
Hej Ove,
Jag ser att du har skickat samma fråga två gånger till oss, du får däremot endast ett svar.
Som det står i tråden där du skrev första frågan så är det viktiga att du kan bevisa att du har skickat din uppsägning. Kan du bevisa att du har skickat uppsägningen kan du bestrida kommande fakturor, även om de kommer från inkasso. Bifoga då en kopia på ditt mejl som underlag för att du har gjort vad du ska.
Tänk på att om du inte har tecknat dig för detta så kan du även begära återbetalning för det de felaktigt har debiterat. Det är de som ska bevisa att det finns ett giltigt avtal.
Här kan du läsa mer om att bestrida en faktura
Vidare hjälp av ECC Sverige
När du har problem med ett företag som är registrerat i ett annat ECC-land (EU, Norge, Island och Storbritannien) kan du vända dig till mina kollegor på ECC Sverige. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.
Läs mer om att göra en anmälan till ECC Sverige
Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Tips om hållbar konsumtion
Vi på Hallå konsument har ett uppdrag att ge vägledning i hållbar konsumtion. Bra tips och information finns på vår webbplats: Miljö och hållbarhet
Vänligen
Jenny

Vägledare, Hallå konsument