Frågor och svar | Kategori: Resor

Lång kö på flygplatsen så jag hann inte med flyget, har jag några rättigheter?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej,
Jag hann inte med flyget för att det var jättelång kö till incheckningen. Jag var på flygplatsen i god tid men ändå hann jag inte. Vad kan jag göra?

Jonatan

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Jonatan,

Vad tråkigt att du inte hann med flyget.

När det gäller den här typen av händelser omfattas du inte av EU-förordningen 261/2004 utan generellt är det ditt ansvar att vara vid gaten i god tid. EU-förordningen reglerar dina rättigheter om ett flyg blir inställt eller försenat. I de fallen kan du begära återbetalning eller ombokning.

Jag förstår det som att flyget har gått i rätt tid men att du inte hann fram till gaten. Du som resenär har inte enligt lag automatiskt rätt till återbetalning eller ombokning då. Beroende på vilken typ av biljett du bokat, kan du undersöka dina rättigheter och kontakta flygbolaget så snart som möjligt. Oavsett har du rätt att kräva en återbetalning för flygskatter och andra avgifter. Eventuell kostnad för bränsletillägg återbetalas inte.

Om du anser att du varit i rätt tid på flygplatsen (enligt flygplatsens instruktioner) och ändå missat ditt flyg kan du vända sig till flygplatsen med sitt skadeståndskrav. Det finns däremot inga tvingande konsumentskyddande regler som reglerar en sådan situation. Om kravet på skadestånd nekas kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att kontrollera om de prövar ett sådant ärende.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor