Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Hur kan jag göra för att inte bli lurad när jag säljer till annan privatperson?

Fråga från konsument:

Hej,
Jag har sålt en del produkter på nätet. En del köpare vill att jag ska lämna ut mina betalningsuppgifter i samband med köp, vilket jag tycker känns osäkert. Hur ska jag göra för att undvika att bli lurad?

Erik

Svar:

Caroline

Hej Erik,

Vi på Hallå konsument kan ge oberoende vägledning i frågor som rör konsumenträtt, alltså när du som privatperson handlar av ett företag. Eftersom det i det här fallet är du som säljer produkter är det inte reglerat i konsumentlagarna vi arbetar med, men jag ska försöka ge dig lite råd i hur du kan tänka för att undvika att blir lurad.

Var uppmärksam om du lämnar ut betaluppgifter
Det är alltid viktigt att vara försiktig när någon uppmanar dig att lämna ut dina betalningsuppgifter. Tänk också på att aldrig använda dig av Bank-id på uppmaning av någon annan.

Om köparen påstår att denne vill ha betalt av dig för att kunna leverera kontanter, eller att du på annat sätt ska betala för att i efterhand få tillbaka dina pengar finns det stor risk för att du blir lurad.

Du har rätt att välja betalsätt när du säljer
Du som säljare ska aldrig behöva betala köparen för något. Om köparen ställer krav på dig som du tycket känns obekvämt, kan det vara bättre att avstå från försäljningen till den personen. Tänk också på att det är du själv som väljer hur du vill ha betalt för dina varor och om du är beredd att skicka varorna eller inte. Då är det du som väljer om du vill betala frakten eller om du vill att köparen ska stå för frakten.

Mer information och tips om digitala brott
Säkerhetskollen är en webbplats med rådgivning där Stöldskyddsföreningen står som ansvariga för sidan. Det är ingen myndighet som står bakom så vi kan inte garantera att de är opartiska. Här kan du läsa mer om Säkerhetskollen och digitala brott:

Sveriges nya samlingsplats för säkerhet online. | Säkerhetskollen (sakerhetskollen.se)

Du kan också läsa mer om både IT-relaterade brott och bedrägerier på Polisens webbplats här

Lagar och fakta om brott | Polismyndigheten (polisen.se)

Misstänker du att ett brott, så som exempelvis bedrägeri är på gång är det bra om du anmäler detta till Polisen så snart som möjligt.

Anmäl brott eller förlust | Polismyndigheten (polisen.se)

Vänligen

Caroline

Fråga från en konsument

Hej, jag har beställt ett par jeans på secondhandappen plick. Jag beställde ett par specifika jeans som är eftertraktade och betalade 249 kronor. Jag fick hem paketet idag och insåg att det var ett helt annat par jeans än de jag hade beställt. Säljaren skrev utryckligen att hon sålde de par jeansen jag nämnde först i annonsen och när jag hade swishat så raderade hon hennes konto. Jag har dock hennes uppgifter eftersom att jag swishade henne. Vad ska jag göra?

Hedvig

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Hedvig,

Vilken tråkig situation.

Om varan är felaktig har du rätt att ställa krav på säljaren.

  • I första hand kan du kräva att säljaren åtgärdar felet
  • Om det inte är möjligt att åtgärda att felet kan du kräva att få ett prisavdrag. 
  • Om varken en reparation eller ett prisavdrag är aktuellt kan du kräva att få häva köpet. Det innebär att du får lämna tillbaka varan till säljaren och att du får tillbaka pengarna.
Eftersom konsumentlagstiftningen inte gäller vid köp mellan privatpersoner kan Hallå konsument bara ge grundläggande information om dina rättigheter och skyldigheter.

Behöver du djupare informationen eller vill diskutera ditt enskilda fall kan du behöva vända dig till någon som är kunnig på området, till exempel en jurist.

Tvister prövas endast i domstol

Om du och säljaren hamnar i en tvist som ni inte kan lösa är det en domstol, i första hand tingsrätten, som kan pröva tvisten.

I ett sådant läge kan det vara värt att kontakta en jurist eller advokat som kan hjälpa dig att reda ut vilka krav du kan ställa och vilka möjligheter du har. Du kan kolla om du har något rättsskydd via ditt försäkringsbolag. Ibland kan rättsskyddet i försäkringen täcka vissa kostnader för exempelvis juridiskt ombud.

Läs mer om tvistlösning i domstol

Om du misstänker att det handlar om bedrägeri kan du kontakta polisen.

Läs om bedrägeri på polisens webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor