Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Varför dras det pengar från mitt mobilabonnemang?

Fråga från konsument:

Hej,

Det dras pengar från mitt mobilabonnemang varje månad till ett företag som jag inte känner ingen.

Jag har ringt min mobiloperatör som säger att det beror på att jag köpt något i ett spel, vilket jag aldrig gjort.

Vad ska jag göra?

Peter

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Peter,

Utifrån informationen i ditt meddelande låter det som att det kan röra sig om en så kallad betalteletjänst, alltså en slags SMS-prenumeration.

Rör det sig om en betalteletjänst ska du kunna avsluta prenumerationen genom att skriva ordet STOPP i ett sms och skicka det till ett kortnummer som hör ihop med tjänsten. Kortnumret är ett femsiffrigt nummer som börjar på 72 (72xxx) .

Om det inte går att skicka SMS så behöver du kontakta företaget skriftligen och meddela att du vill avsluta prenumerationen. Det går bra att göra det via mejl eller sms. Det viktiga är att du kan bevisa att du skrivit till dem att du vill att tjänsten ska upphöra.

Anser du att företaget har gjort felaktiga dragningar ska du även framföra det och skriva med om du har krav på återbetalning.

Om det inte löser sig med betalteletjänsten kan du göra en anmälan till vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. Det kostar ingenting att vända sig dit.

Läs vad som händer med en anmälan till Telekområdgivarna

Du finner en länk till deras anmälningsformulär här

På Telekområdgivarnas webbplats kan du även läsa mer om just betalteletjänster.

Till Telekområdgivarnas webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har inte teleoperatörerna något som helst ansvar när det gäller detta problem. De är ju medvetna om att genom dem luras deras kunder på pengar och de har i avtalet (åtminstone om det gäller 3) frånsagt sig sitt ansvar och hänvisar till tredje part (telekområdgivarna)?

Håkan R

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Håkan,

Tack för din fråga!

En betalteletjänst är en tjänst som debiteras via telefonräkningen från operatören, men som utförs av ett annat företag. Det är alltså inte operatören som är ansvarig för tjänsten och de har därför inget ansvar.

Alla operatörer är däremot skyldiga att erbjuda sina abonnenter kostnadsfria spärrar mot betalteletjänster. För att lägga in en spärr på ditt abonnemang kontaktar du din operatör.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor