Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Avliden hund

Fråga från konsument:

Hej. Jag undrar hur det fungerar med dödsfall av en hund. I vårt fall har vi en GPS med abonnemang som vi använt till vår hund, som nu tyvärr är avliden. Men företaget som sålde oss GPSenheten med abonnemang säger att vi måste betala hela tiden ut (24 månader) pga kontrakt. Men vi behöver knappast GPS på en avliden hund, och jag har tom skickat med bevis från veterinär. Har de rätt att inte avbryta kontraktet?

Karin Rosenquist-Schager

Svar:

Anna

Hej Karin,

Sådana här detaljer finns inte reglerade i någon lagstiftning. Resonemanget bör bli det samma som vi förde i det inlägget där du ställde din fråga.

Om det finns villkor i avtalet som säger att det kan avslutas i förtid vid exempelvis dödsfall så kan du kräva att detta ska gälla för dig. Men om det inte finns något sådant villkor kan det bli svårt att kräva det av företaget och då bör den bindningstid och uppsägningstid som står i villkoren gälla.

Om du tycker att bindningstiden är oskäligt lång så kan kan argumentera för en kortare bindningstid. Jag kan inte uttala mig om enskilda ärenden men om du önskar få det prövat så är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan göra juridiska prövningar utan kostnad och ge en rekommendation. En anmälan till ARN görs via deras webbplats och webbformulär och man ska också skicka med det som styrker ärendet. ARN har långa väntetider.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Tänk på att framföra klagomål och argumentation i skriftlig form. Mejl fungerar bra.

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

 Vänligen

Anna

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor