Frågor och svar | Kategori: Obeställd vara/tjänst

Vad gör jag med varor som jag inte har beställt?

Fråga från konsument:

Hej.
Jag har fått sms att det finns försändelse att hämta ut hos postombud. Jag har dock ej beställt något från företaget, som anges. Min spontana tanke är att helt enkelt ej hämta ut denna försändelse, eftersom jag ej gjort beställning.
Är det rätt att göra så?
/ Mvh Thomas

Thomas

Svar:

Caroline

Hej Thomas,

Har du inte beställt något behöver du inte hämta ut paketet. Kontakta företaget skriftligen och meddela att du inte har beställt något. Det är upp till företaget och bevisa att det finns ett avtal mellan er.

Om det kommer en faktura kan den bestridas och hänvisa till att ingen beställning är gjord. Du kan också hänvisa till att du har kontaktat företaget och meddelat att du inte har beställt något.

Läs mer om att bestrida ett felaktigt krav


Vänligen

Caroline

Fråga från en konsument

Hej! Jag fått en avisering via sms att jag fått ett paket från någon som heter Cabroz. Jag har inte beställt något, så jag har ingen aning om vad det kan tänkas vara i paketet eller vem det kommer ifrån. Jag kan alltså inte i detta nu kontakta firman som skickat. Jag tänker mig att inte hämta ut paketet eftersom jag inte beställt det. Kan jag göra så och bli kvitt problemet?

Lotta

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Lotta

Vet du att du inte har beställt något behöver du inte hämta ut paketet och du är inte skyldig att göra någonting annat heller. Meddela företaget kan du göra om du vill och om det är möjligt men om du inte kan eller vill är du inte skyldig att göra någonting alls.

Kommer det en faktura senare bör du dock försöka bestrida den och påtala att du inte har beställt något.

Läs mer om att bestrida en faktura här

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej
Min fru har hämtat ett paket som är eltandborste från posten
Hon har varken beställt eller haft kontakt med ett företag som heter Stander Sp. z o.o.
Jag har googlat på det den ligger i Polen
Det var ett faktura med i paketet.
Efter 2 dagar har vi fått igen ett papper från posten att det finns ett paket till att hämta,som jag inte tänker hämta
Vad ska vi göra?
Mvh
Ghalib

Ghalib

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Galib

Vilken tråkig situation.

Har du inte beställt något behöver du inte hämta ut paketet. Kontakta företaget skriftligen och meddela att du inte har beställt något. Det är upp till företaget och bevisa att det finns ett avtal mellan er.

Om du dock hämtat ut något som du inte beställt och fått en faktura behöver den bestridas och hänvisas till att ingen beställning är gjord. Det betyder att du skriver till företaget och protesterar mot fakturan för att du inte har beställt någonting

Läs mer om att bestrida ett felaktigt krav

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej har också fått från Stander sp.zo.o. försökte att säga upp i god tid före går ej att nå via telefon eller mejl fick paket som jag ej vill ha har returnerat paketen till dom vad kan hända sedan?

Anna Ulrika

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Anna Ulrika,

Det framgår inte om du utnyttjat din ångerrätt eller om det är så att du sagt upp en pågående prenumeration.

Läs mer om ångerrätt

Gäller det inte ångerrätt utan en uppsägning så du kan säga upp avtalet när du vill så länge du fullföljer det ni har avtalat om.

Tycker företaget att du är skyldig att betala kommer de troligtvis ställa krav på betalning. Anser du då att kravet du får är felaktigt har du möjlighet att bestrida det.

Läs mer om att bestrida ett felaktigt krav

Om det inte löser sig och då du har ett avtal med ett företag som är registrerat i ett annat ECC-land (EU, Norge, Island och Storbritannien) kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa som är en del av ECC-nätverket. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.

Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor