Frågor och svar | Kategori: Mobil, tv, bredband

Fått kravbrev från Billpay, måste jag betala?

Lyssna

Fråga från konsument:

Fick idag ett kravbrev från billpay på 7500;- för ett abonnemang hos Mobilegroup. Blev kontaktad på telefon 190428 en kille som påstod att han jobbade med telebolaget 3,där jag är kund. Den 2/5-19 mailade jag till Mobilegroup att jag ångrat mig efter att ha läst på nätet hur oseriöst företaget är. Fick svarsmail att abonnemanget upphävts och jag kan bortse från fakturor.

Nu idag kommer kravbrev poststämplat 201123 att betalning ska ske 201125! Plus ett formulär där det framgår att det är anmält till domstol, stämningsansökan skickad till Malmö tingsrätt! Jag har skickat mail till den adress där jag fick bekräftat att jag ångrat mig. Hur går jag vidare? Jag har kvar all konversation i min mail.

Iréne Lannebrink

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Iréne,

Vi får många frågor just nu från konsumenter som har fått brev från ett bolag som påstår sig vara Billpay.

Du kan bestrida en felaktig räkning
Du är aldrig skyldig att betala för någonting som du inte har beställt eller tackat ja till. Får du en räkning som du anser är felaktig kan du bestrida den, alltså protestera mot den. Det ska du göra skriftligen. Finns det till exempel en mejladress eller en postadress till företaget som har skickat kravet kan du skriva dit. Skriver du ett vanligt brev är det bra om du tar en kopia på det och skickar det rekommenderat, så du kan bevisa att du har bestridit räkningen.

Så länge du kan bevisa att du har bestridit en räkning riskerar du inte att få någon betalningsanmärkning.

Läs mer om hur du bestrider

Stämningsansökan
Har du fått en stämningsansökan kan du ta kontakt med tingsrätten för att ställa frågan om stämningsansökan du har fått är riktig.

Polisanmäl bedrägerier
Misstänker du att detta rör sig om ett bedrägeri kan du ta kontakt med polisen för att göra en anmälan.

Anmäl till Konsumentverket
Upplever du till exempel att företaget inte har seriösa säljmetoder uppmanar vi till en anmälan till Konsumentverket. Det underlättar vår tillsyn av företag som inte agerar enligt de lagar vi har ansvar för.

Gör en webbanmälan på Konsumentverkets webbplats

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor