Frågor och svar | Kategori: Resor

Vad har jag rätt till om flygbolaget går i konkurs?

Fråga från konsument:

Vad händer med min flygbiljett om flygbolaget jag ska åka med går i konkurs? Får jag tillbaka pengarna då?

Svar:

Hej Elisabeth,

Nedan har vi samlat information om dina rättigheter och vilka alternativ du har när ett flygbolag går i konkurs.

Kan jag få pengarna tillbaka?
Dina möjligheter att få tillbaka pengarna beror på flera saker, bland annat vilken typ av resa det är, hur du har betalat för den och konkursboets ekonomi.

Har du betalat med kreditkort eller faktura?
Har du betalat flygbiljetten med ett kreditkort eller via faktura kan du kontakta kreditgivaren för att få tillbaka pengarna genom en kortreklamation. När du handlar på kredit skyddas du av konsumentkreditlagen, vilket innebär att du kan ställa samma krav på kreditgivaren som du kan göra på företaget du har handlat av.

Ta kontakt med kreditgivaren (banken) och förklara att du vill använda din invändningsrätt i konsumentkreditlagen för att få tillbaka pengarna. Det går inte att använda invändningsrätten om du har betalat med ett vanligt kort där pengarna dras direkt från kontot.

Läs mer om kortreklamationer

Har du köpt en paketresa?
Har du köpt en paketresa (en resa där två delar av resan bokas samtidigt hos en researrangör – vanligast är transport i kombination med boende) från en svensk researrangör och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till arrangören. De måste boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den.

Har du en försäkring?
Har du köpt en tilläggsförsäkring i samband med köpet av resan kan det finnas möjlighet att få ersättning via försäkringen. Du kan också höra med ditt försäkringsbolag om du har något skydd i hemförsäkringen, alternativt kontakta din bank eller kreditgivare. Ibland kan det finnas försäkringar kopplade till ditt kort.

Krav till konkursförvaltaren
Finns det inte möjlighet för dig att få tillbaka pengar via bank eller försäkring kan du anmäla dina krav till flygbolagets konkursförvaltare.

Var tydlig med vilka krav du har på flygbolaget. Ta kopior av alla kvitton på kostnader och utlägg som du har haft till följd av det som inträffat och bifoga dem tillsammans med ditt krav.

När ett företag går i konkurs betalas företagets skulder utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på återbetalning utgör är en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka sina pengar är ganska små.

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor