Frågor och svar | Kategori: Resor

Hur gör jag för att få tillbaka mina pengar från flygbolaget?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har väntat i flera månader för att få tillbaka mina pengar för en inställd flygresa. Hur ska jag göra för att få tillbaka mina pengar?

Sara

Svar:

Johanna
Johanna

Hej,

Vad tråkigt att höra att återbetalningen av flygbiljetten tar så lång tid.

För att få tillbaka dina pengar kan du göra så här:

1. Kräv återbetalning av flygbolaget

Enligt reglerna ska återbetalning ske inom sju dagar. Ta gärna skriftlig kontakt med flygbolaget för att ställa krav på återbetalning. Mejl går bra. Ofta har flygbolag också funktioner på sina webbplatser där det är möjligt att ställa sådana här krav.

2. Kräv dröjsmålsränta om betalningen inte görs i tid

Görs återbetalningen inte i tid kan du även begära dröjsmålsränta från flygbolaget. Informera flygbolaget skriftligen om att du kräver ränta från den dag återbetalningen skulle ha skett.

Dröjsmålsräntan enligt räntelagen beräknas så här: Riksbankens referensränta + 8 procentenheter

3. Ta kontakt med Kronofogden om du inte får dina pengar

Får du ändå inte dina pengar kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.

Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar. Tänk på att avgiften Kronofogden tar ut kan du också kräva att flygbolaget ska ersätta dig för.

Till Kronofogdens webbplats

Har du betalat resan med kreditkort eller faktura?
Har du betalat resan med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken) om flygbolaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i så fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kortreklamationer

Allmänna reklamationsnämnden kan inte pröva ärendet
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan inte pröva ett ärende som enbart handlar om att återbetalningen tar för lång tid.

Har du och flygbolaget däremot har en tvist som handlar om ifall du har rätt att få tillbaka några pengar eller inte kan du vända dig till ARN.

Läs mer på ARN:s webbplats

Har du köpt en paketresa?
Har du köpt en paketresa som blivit inställd har du rätt att få tillbaka pengarna inom 14 dagar. Om återbetalningen dröjer kan du kräva dröjsmålsränta från paketresearrangören, precis som vid inställda flyg. Informationen här gäller alltså även för paketresor. Skillnaden är att en paketresearrangör har 14 dagar på sig att betala tillbaka pengarna medan ett flygbolag ska återbetala biljettkostnaden inom sju dagar.

Vänligen

Johanna

Fråga från en konsument

Hej! Två följdfrågor:
1. Gäller återbetalningstiden även flygresa (med återbetalningsskydd) som jag själv avbokat?
2. Gäller detta även företag i annat EU-land?

Emil

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Emil,

Nej, sju dagar gäller när flygbolaget har ställt in resan. Inte när du själv avbokar en flygresa.

EU-förordningen som reglerar flygpassagerares rättigheter gäller för alla flygningar inom EU. Den omfattar också flygningar in till EU, förutsatt att flygbolaget är registrerat i ett EU-land.

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hur stor dröjsmålsränta kan man kräva vid paketresa som bolaget avbokat? Har väntat 22 dagar på pengar.

Britt Winarve Ingermaa

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Britt,

När det kommer till dröjsmålsränta vid paketresa blir resonemanget detsamma som för flyg det vill säga att du kan begära dröjsmålsränta från arrangören från den dag återbetalningen skulle ha skett.

När det kommer till paketresa har du rätt att få pengarna inom 14 dagar från det att paketresan ställdes in.

Dröjsmålsräntan enligt räntelagen beräknas som nämnt ovan så här: Riksbankens referensränta + 8 procentenheter

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej,
mina svärföräldrar skulle åka till Istanbul fm 4/8 och hade bokat flyg samt hotell via travellink.
Travellink bekräftade aldrig flygbiljetter och efter många långa samtal med deras outsourcade kundservice i Indien, så är vi inte klokare utan bara frustrerade och uppgivna. Vi väntar på en full refund, men om en sådan inte kommer, vad kan vi göra isåfall?

Pengarna från flyg verkar vara påväg tillbaka men travellink skyller på hotellet och säger att de inte har någon refund-policy, men paketresan batälldes genom Travellink (med Visa-kort kopplat mot Nordea)… hur kan vi göra för att få refund även för hotell summan?

Tacksam för snabbt svar,
Mvh
Kim Kovin

Kim Kovin

Svar:

Erika
Erika
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Kim
Vilken tråkig situation.
Eftersom Travellink har sitt huvudsäte i Spanien kan du kanske få hjälp av ECC Sverige.

ECC Sverige är en del av Hallå konsument och kan hjälpa konsumenter med information för att förebygga problem vid gränsöverskridande handel, rådgivning vid problem med gränsöverskridande handel samt ibland även medling med företag som har sitt säte i ett annat EU-land, Island, Norge eller Storbritannien.

Information om hur du kontaktar ECC Sverige

Ett annat alternativ om du och företaget inte kommer till en lösning kan vara att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 
Vänligen

Erika
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej.Jag har bokat flyg till Iran 17dec 2022 men p.g.a revolution som pågår i Iran och risk att vi kanske få inte tillbaka eller hamna på fängelse vågar vi inte resa ditt.Jag har ringt bravo fly och bad en återbetalning men de säger nej och sedan tänkte omboka till kanske sommaren men de har inte biljett till senare på slutet av augusti som mina barn har skolan.Jag bad om voucher men fick svaret nej.Hur kan jag och min familj få hjälp.Mvh

Maryam

Svar:

Emma J
Emma J
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Maryam,

Jag förstår att ni är oroliga över att åka till Iran just nu. Men om du har rätt att få återbetalning, ombokning eller tillgodokvitto styrs av avtalsvillkoren. Du får därför se vad det står i flygbolagets avtalsvillkor samt villkoren som är gällande för ett eventuellt avbokningsskydd om ni har ett sådant.

Läs mer på vår webbplats om dina rättigheter till att avboka eller ångra en resa på grund av oro​​​

Kommunal konsumentvägledning
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Emma J
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor