Frågor och svar | Kategori: Fordon

Fått brev från Svenskt fordonsskydd

Lyssna

Fråga från konsument:

Fick idag 21/9 2020 ett brev från Svenskt fordonsskydd
att min fabriksgaranti har slutat gälla.
Att jag kan förlänga mitt skydd i ytterligare 3 år mot en kostnad / månad 229:-, halvårspremie 1198:- eller helår 2.120:- .med inbetalningskort. Verkar skumt tycker jag ! Jag har en Toyota, är det inte då från Toyota man ska få en förfrågan om att teckna ny vagnskadegaranti?

Ann-Mari

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Ann-Mari,

Det är många konsumenter som har tagit kontakt med oss gällande detta företag den senaste tiden.

Vad innebär garantin och vem ingår du avtal med?
För att ta reda på vad garantin täcker måste du granska avtalsvillkoren. Mitt tips är därför att du noggrant läser igenom avtalsvillkoren innan du eventuellt ingår något avtal för att veta vad garantin innebär och vem du faktiskt ingår avtal med.

Anmäla till Konsumentverket
Om du upplever att marknadsföringen är vilseledande är du välkommen att göra en anmälan till oss på Konsumentverket. En anmälan kan vara betydelsefull vid framtida tillsynsarbete, däremot innebär det inte en prövning i ditt enskilda ärendet. Om du vill göra en anmälan får du gärna bifoga den marknadsföring du anser är vilseledande.

Här kan du göra en anmälan

Läs mer om vad du kan anmäla

Det går även att söka i vårt diarium för att se om det har inkommit några andra anmälningar mot företaget. En anmälan behöver inte betyda att företaget har gjort något fel.

Sök i vårt diarium

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej! Jag har också i förra veckan fått samma brev som Ann-Mari från Svensk Fordonsgaranti. Jag läste på Konsumentverket att Svensk Fordonsgaranti 2019 dömts att betala 1,5 miljoner för liknande utskick. Är det då något som Konsumentverket skulle titta på, är det samma men med ett nytt namn?

Ann-Christin Kurin

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Ann-Christin,

Anmälningar till Konsumentverket kan innebära att ett tillsynsärende inleds mot ett företag. Om du anser att ett företag har vilseledande marknadsföring kan det därför vara till stor hjälp att skicka in en sådan anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Vi har i nuläget ingen kännedom om att det skulle vara samma företag som tidigare.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Under V42 har jag ochså fått samma brev från svenskt fordonsskydd som Ann-Christin och Ann-Marie fått, läser man i texten högst upp får man intryck att fabriksgarantin slutat gälla, man får ett direkt känsla av att det kommer från den biltillverkare som man kör (jag kör Volvo) fast det inte är det. Nä känns inte renhårigt alls
Mvh

Bernt

Fråga från en konsument

Jag fick i dag ett brev från "Svenskt fordonsskydd" om att förlänga? garantin på min snart 9 år gamla volvo så helt säkert är detta en bluff?

Marjatta

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Bernt och Marjatta,

Eftersom vi ger oberoende vägledning på Hallå konsument kan vi inte bedöma om ett enskilt företag är seriöst eller inte. Det är alltid viktigt att läsa igenom villkoren noggrant innan ni ingår ett eventuellt avtal.

Om ni tycker att företaget har oschyssta försäljningsmetoder eller vilseledande marknadsföring är ni välkomna att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Här kan ni läsa mer och göra en anmälan

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag har också fått erbjudande från Svenskt Fordonsskydd om att förlänga min bils fabriksgaranti ??? Väldigt Skum. Man blir direkt misstänksam när man läser att självrisken är 0 kr. Jag har en Volvo, om man skulle få sådana erbjudande skulle komma från Bilia eller Volvia. Eller hur ? SE UPP !!!!

Paco Barroso

Fråga från en konsument

Jag har idag erhållit brev från Svenskt Fordonsskydd om att min fabriksgaranti har slutat att gälla. Det verkar skumt eftersom jag har ytterligare ett år på min fabriksgaranti. Min bil är en polo och jag borde ju få meddelande från Volkswagen när garantin upphör.

Carin Larsson

Fråga från en konsument

Ja detta är helt klart enligt min mening en bluff, jag fick "erbjudande" om att förlänga garantin på min 9 år gamla volvo.

Marjatta

Kommentera eller ställ en följdfråga

Ditt namn och ditt inlägg kan ses av alla. Din e-postadress visas aldrig publikt.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor