Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang

Kan jag kräva tillbaka pengarna när konserten har blivit flyttad?

Fråga från konsument:

Hej
Jag har biljett till Jesus Christ Superstar på Dalhalla i sommar. Den har nu blivit flyttad till nästa sommar och arrangören erbjuder endast att jag får gå på musikalen då istället och vill inte återbetala pengar. Jag kan inte gå nästa sommar. Har jag inte rätt att få tillbaka pengarna för biljetten?

Svar:

Hej Sam,

Om en konsert ställs in eller flyttas har du rätt att få tillbaka pengarna för själva konserten. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in eller ändrar datum, även om de hänvisar till så kallat force majeure. Arrangören ska återbetala dig för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för. För att få tillbaka dina pengar ska du vända dig till arrangören med ditt återbetalningskrav.

I de fall evenemanget flyttar och du erbjuds att använda din biljett vid det nya tillfället, så kan du självklart välja att acceptera det men det är inget som du måste göra. Vill du hellre ha tillbaka pengarna ska du kunna kräva det.

Avgörande från Allmänna reklamationsnämnden
Enligt ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) så ska konsertarrangörer återbetala biljettpengarna när konserten ställs in.

Läs mer om beslutet på ARN:s webbplats

Vänligen



Fråga från en konsument

Jag har köpt biljetter hos Nortic.se
Nu är konserten framflyttad till nästa år. Nortic erbjuder köpare att få återköp. Men enligt dem kan det ta minst 2månader innan de återbetalning sker.
Får de göra så? Jag har aldrig varit med om något sånt krångel tidigare.

Jennie

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jennie,

Det finns inte reglerat i lag inom vilken tiden en arrangör ska återbetala dig vid ett inställt eller framflyttat evenemang.

Har du betalat med kreditkort eller faktura?
Har du betalat biljetten med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken). Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i så fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Ta kontakt med Kronofogden
Har du ett skriftligt löfte om återbetalning och inte har möjlighet att använda invändningsrätten kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.

Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar. Tänk på att avgiften Kronofogden tar ut kan du också kräva att företaget ska ersätta dig för.

Till Kronofogdens webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, jag bokade i slutet av 2019 biljetter via Live Nation till Elton Johns europaturné i september 2020. Corona ställde till det och konserten flyttades fram till oktober 2021. I september 2021 meddelade Elton John att han väntade på operation för sin höft, varvid konserten flyttades fram till juli 2023.
I mejlet från Live Nation meddelar de att "Köpta biljetter kommer att fortsätta gälla till det nya datumet. Om du inte kan gå på det nya datumet så gäller återlösen av biljetter fram till och med 5 november 2021 via återförsäljaren AXS."
Nu undrar jag om jag i dags dato, januari 2023, bör kunna få pengarna tillbaka för den tre år framflyttade konserten, där 2023 års datum inte längre passar mig. Jag har däremot vare sig bekräftat att jag accepterar det nya datumen, eller krävt återlösen innan 5 september 2021. 

Kan Live Nation kräva att man ska ha meddelat krav på eventuell återlösen av biljetter innan 5 november 2021 om konserten ställts in enligt ovan? Eller kan jag, nu efter 5 november 2021, åberopa att de ej hållit sin del av avtalet och kräva återbetalning?

Carl

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Carl!

Tack för din fråga!
 
Det finns inga hinder mot att Live Nation har en viss tidsbegränsning, förutsatt att de tydligt förklarar för dig vad som gäller och att du ges skälig tid att återkomma med besked. Tidsfristen ska vara tillräckligt lång för att du ska kunna ta del av informationen och fundera över ditt beslut. Om företaget begränsar betänketiden på detta sätt är det också viktigt att förklara vad som händer om du inte återkommer med ett besked.

Vänligen,

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor