Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang

Kan jag kräva tillbaka pengarna när konserten har blivit flyttad?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej
Jag har biljett till Jesus Christ Superstar på Dalhalla i sommar. Den har nu blivit flyttad till nästa sommar och arrangören erbjuder endast att jag får gå på musikalen då istället och vill inte återbetala pengar. Jag kan inte gå nästa sommar. Har jag inte rätt att få tillbaka pengarna för biljetten?

Sam

Svar:

Johanna
Johanna

Hej Sam,

Om en konsert ställs in eller flyttas har du rätt att få tillbaka pengarna för själva konserten. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in eller ändrar datum, även om de hänvisar till så kallat force majeure. Arrangören ska återbetala dig för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för. För att få tillbaka dina pengar ska du vända dig till arrangören med ditt återbetalningskrav.

I de fall evenemanget flyttar och du erbjuds att använda din biljett vid det nya tillfället, så kan du självklart välja att acceptera det men det är inget som du måste göra. Vill du hellre ha tillbaka pengarna ska du kunna kräva det.

Avgörande från Allmänna reklamationsnämnden
Enligt ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) så ska konsertarrangörer återbetala biljettpengarna när konserten ställs in.

Läs mer om beslutet på ARN:s webbplats

Vänligen

Johanna

Fråga från en konsument

Jag har köpt biljetter hos Nortic.se
Nu är konserten framflyttad till nästa år. Nortic erbjuder köpare att få återköp. Men enligt dem kan det ta minst 2månader innan de återbetalning sker.
Får de göra så? Jag har aldrig varit med om något sånt krångel tidigare.

Jennie

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Jennie,

Det finns inte reglerat i lag inom vilken tiden en arrangör ska återbetala dig vid ett inställt eller framflyttat evenemang.

Har du betalat med kreditkort eller faktura?
Har du betalat biljetten med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken). Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i så fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Ta kontakt med Kronofogden
Har du ett skriftligt löfte om återbetalning och inte har möjlighet att använda invändningsrätten kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.

Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar. Tänk på att avgiften Kronofogden tar ut kan du också kräva att flygbolaget ska ersätta dig för.

Till Kronofogdens webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor