Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang

Vätternrundan är inställd, kan jag kräva tillbaka pengarna?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har anmält mig och betalat anmälningsavgiften till Vätternrundan. Den är nu inställd och arrangören vill bara återbetala halva anmälningsavgiften. De hänvisar till en punkt i deras villkor där de har rätt att behålla halva avgiften om evenemanget ställs in.
Kan det verkligen stämma?

Evelina

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Evelina,

Om ett motionslopp ställs in är grundregeln att du har rätt att få tillbaka pengarna för själva evenemanget. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in, även om arrangören hänvisar till så kallat force majeure. För att få tillbaka dina pengar ska du vända dig till arrangören med ditt återbetalningskrav.

Arrangören kan ha rätt att behålla en del av biljettkostnaden
Om det framgår av avtalsvillkoren kan arrangören ha rätt att behålla hela eller en del av biljettkostnaden.

Enligt ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) så har Vätternrundan rätt att begränsa sin återbetalningsskyldighet till 50 procent av startavgiften, eftersom det framgår av deras villkor. Du bör alltså kolla i avtalsvillkoren om det finns ett villkor som begränsar arrangörens återbetalningsskyldighet i en force majeure-situation.

Läs mer om beslutet på ARN:s webbplats

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Gäller samma sak för Göteborgsvarvet, att de bara får behålla 50 procent av startavgiften? Jag får nämligen inte tillbaka någonting fast loppet ställdes in.

Sara

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Sara,

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har tidigare kommit fram till att det, i vissa fall, kan vara okej för arrangören att behålla hela startavgiften. En förutsättning är att det ska stå i avtalsvillkoren vid bokningstillfället.

Läs avgörandet på ARN:s webbplats

Anser du att avtalsvillkoren är oskäliga du kan göra en egen anmälan till ARN. Du får då en prövning i ditt enskilda ärende.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor