Frågor och svar | Kategori: Resor

Resia i rekonstruktion, kan jag kräva återbetalning ändå?

Fråga från konsument:

Hej
Var inbokad på en paketresa via Resia som skulle ha skett den 10 april. Den 14 mars får vi ett mail om att resan inte blir av pga Corona vi blir då samtidigt lovade att få våra pengar tillbaks.
Det är Ving som står för flyget och hotellet och enligt Resia så får de en kreditfaktura från Ving under maj månad och blir lovade utbetalning vecka 28.
Nu har vi fått höra att Resia har ansökt om rekonstruktion av bolaget och vill ha en ackordsuppgörelse. Kommer detta resultera i att våra pengar försvinner iväg till annat? Det känns ju väldigt fel att "våra" återbetalning skall gå till att betala Resias andra leverantörer.
Hur skall vi göra?
Med Vänlig Hälsning
Lotta

Svar:

Hej Lotta,

Om en resebyrå är under rekonstruktion innebär det att företaget struktureras om för att se om det är möjligt att rädda bolaget. Det kan innebära att företaget inte får betala ut något under tiden för rekonstruktionen. Om du har ett krav eller frågor som rör företaget som är under rekonstruktion så kan du kontakta rekonstruktören.

Har du betalat resan med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då kan det finnas möjlighet att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken) om företaget inte betalar tillbaka. Det kallas för en kortreklamation. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit.

Läs mer om kortreklamationer

Gäller detta en paketresa och resebyrån inte är arrangör kan det finnas möjlighet att ställa krav på återbetalning emot paketresearrangören. Enligt paketreselagen är det paketresearrangören som är skyldig att återbetala dig som konsument. Du kan då alltså ha möjlighet att ställa krav på återbetalning emot Ving, om det är de som är paketresearrangören.

Vänligen



Fråga från en konsument

Varför gäller inte resegarantin om Resia gör konkurs pga Corona som det informeras om på kammarkollegiets hemsida. Är det inte därför man har resegarantin


Svar:

Hej Ove,

Du kan bara använda dig av resegarantin om din paketresa har ställts in på grund av att paketresearrangören blivit insolvent eller gått i konkurs.

Har du köpt en paketresa som har ställts in på grund av pandemin kan du alltså inte använda dig av resegarantin, även om paketresearrangören i ett senare skede går i konkurs.

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor