Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Har Konsumentverket ringt mig?

Fråga från konsument:

Hej fick igår ett samtal från en tjej som presenterade sig ringande från konsumentverket ( Karlstad)Säger sig ringa runt till alla som har problem med bla företaget Mobil Group för att i samarbete med polis/åklagare se till att pengar betalas tillbaka.Uppmanar att inte betala kommande räkningar.Frågar vilken bank jag har och uppmanar mig att gå in och identifiera mig, så att det är rätt person pengarna betalas tillbaka till,som då ska komma inom några få dagar.Numret samtalet kom i från är 070 3503922..Då jag ifrågasatte avbröts samtalet.

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Britt-Liz,

Konsumentverket ringer aldrig upp dig och ber om en identifiering via bank-ID. Du ska alltid vara försiktig när du godkänner något med bank-ID. Om du misstänker att någon har försökt lura dig, kan du gärna göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Du kan läsa mer om att göra en anmälan här

Vad innebär en anmälan till Konsumentverket?
Eftersom Konsumentverket jobbar för konsumentkollektivet så innebär inte en anmälan att du får personlig hjälp i just ditt ärende. En anmälan kan dock hjälpa andra konsumenter i framtiden genom att Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem och läggas till grund för framtida tillsynsarbete.

Kontakta Polisen

Om du misstänker att det rör sig om ett bedrägeri kan du även vända dig till Polisen för att göra en polisanmälan.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor