Frågor och svar | Kategori: Resor

Hur länge ska jag vänta på återbetalning av resan?

Fråga från konsument:

Vi skulle ha rest på en charterresa till Rhodos i morgon (14 maj) som var bokat via resebolag. Jag har fått e-post av resebolaget där jag fick välja om jag ville boka om, ta presentkort eller få pengarna återbetalade, och jag valde det sista alternativet. Nu undrar jag hur länge jag ska behöva vänta på att få pengarna återbetalade? Har nu väntat över en månad. Resebolaget säger (när jag ringde) att de har så mycket att göra och att de inte kan säga när jag får pengarna tillbaka. Tacksam för svar!

Svar:

Hej Maria,

Eftersom du verkar ha köpt en paketresa gäller paketreselagen. Den säger att du ska få tillbaka pengarna inom 14 dagar från det att resan ställdes in eller när avbeställningen gjordes. Skulle du bara ha köpt en flygbiljett ska återbetalningen i vanliga fall ske inom sju dagar.

På grund av den extrema situation som branschen befinner sig i just får du nog räkna med att återbetalningen tar lite längre tid än så. Hur länge det är rimligt att behöva vänta kan vi dock inte svara på.

Ta hjälp av Kronofogden
Om du och företaget är överens om att företaget ska betala tillbaka dina pengar, men de ändå inte gör det och du tycker att återbetalningen har tagit alldeles för lång tid, kan du ta hjälp av Kronofogden genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Det är ett sätt att få hjälp med att få betalt. Kontakta Kronofogden för mer information om hur det går till och vad det kostar att ansöka om ett betalningsföreläggande.

Du hittar Kronofogdens kontaktinformation på deras webbplats

Om du har betalat resan med kreditkort eller faktura
Har du betalat resan med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken) om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i så fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kortreklamationer

Allmänna reklamationsnämnden
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan inte pröva ett ärende som enbart handlar om att själva återbetalningen tar för lång tid.

Om du däremot har en tvist med ett företag som handlar om huruvida företaget ska betala tillbaka några pengar till dig eller inte, kan ARN ha möjlighet att pröva ärendet. Om du exempelvis har ställt krav på företaget att du vill ha ersättning, men företaget säger att du inte har rätt till det så är det alltså ARN du kan vända dig till.

Läs mer på ARN:s webbplats

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor