Frågor och svar | Kategori: Resor

Ska jag vända mig till resebyrån eller flygbolaget för återbetalning vid inställt flyg?

Lyssna

Fråga från konsument:

Vårt flyg blev inställt och vi kontaktade SAS för återbetalning. De hänvisar till den resebyrå vi bokat igenom. Obs! Detta var ingen paketresa.
Är det till resebyrån eller SAS vi ska rikta våra ersättningskrav?

Bengt Karlberg

Svar:

Emelie
Emelie
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Bengt,

Det är ganska vanligt att flygbolag hänvisar konsumenter till resebyrån som bokningen gjorts med för återbetalning av inställda flyg. Anledningen är att det finns regler i branschen som säger att återbetalningen ska gå genom resebyrån. Flygbolaget får dock inte hänvisa till resebyrån, utan enligt den EU-förordning som gäller så är det flygbolaget som är skyldiga att se till så att du får dina pengar tillbaka.

Rättigheter vid inställt flyg
När ditt flyg blir inställt så har flygbolaget skyldigheter gentemot dig enligt en EU-förordning. Flygbolaget är skyldigt att erbjuda dig att välja mellan att få biljetten återbetald eller att få din resa ombokad. Dina rättigheter enligt EU-förordningen kan inte avtalas bort. Därför kan du vända dig till SAS med dina krav på återbetalning även om de hänvisar dig till resebyrån.

Läs mer om dina rättigheter vid inställt flyg här

Resebyrån tar ut en avgift för återbetalning
Om du går med på återbetalning från resebyrån kan det hända att den tar ut en avgift. Resebyrån får ta ut en administrativ avgift för att göra återbetalningen men avgiften måste vara skälig. Om du tycker att resebyrån tar ut en för stor avgift kan du argumentera för att den inte är skälig.

Klaga skriftligen
Det är viktigt att du klagar skriftligen, gärna via mejl, till din motpart. Tänk på att spara en kopia på ditt klagomål så att du i efterhand kan bevisa att du har klagat.

Om ni inte kommer överens
Om du inte skulle komma överens med SAS eller resebyrån kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN. Du kan uppge både flygbolaget och resebyrån som motpart.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du att företagen har oskäliga avtalsvillkor eller kränker dina rättigheter enligt lagen kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket. Det gör inte att ditt enskilda fall bedöms, men däremot förser det Konsumentverket med värdefull information, som kan ligga till grund för myndighetens tillsynsarbete.

Till formulär för webbanmälan

Vänligen

Emelie
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag undrar vilken EU-förordning man skall luta sig mot i den skriftliga dialogen med flygbolaget som ställer in flyget men i mitt fall hänvisar till resebyrån som vill ta ut 495 kr per person i administrativ avgift( trots att det endast rör sig om en gemensam bokning).

Peter

Fråga från en konsument

Vår resa sker den 14 maj 2020 från Danmark via Frankrike till San Francisco.
Har ej fått något meddelande ännu från rese sajten Flyg city som vi köpt resan genom.
Flygbolaget är Airfrance. Min fråga är, gäller Eu reglerna även till USA.
Ska vi vända oss till Airfrance eller Flygcity?
Ska vi vänta tills efter avrese datumet eller redan nu?
Vi vill ha pengar tillbaks ingen voucher.

Karin Långberg

Svar:

Emelie
Emelie
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Peter och Karin,

Det är EU-förordning nr 261/2004/EG som gäller. Det är flygbolaget som har skyldigheter enligt förordningen, inte resebyrån. Det är därför du kan vända dig till flygbolaget för återbetalning vid inställt flyg även om du har köpt biljetten genom en resebyrå.

När gäller förordningen?
EU-förordningen gäller:

  • Alla flygningar från en flygplats inom EU, Norge, Island eller Schweiz, oavsett vilket flygbolag det är som utför flygningen.
  • När ett flygbolag från ett EU-land, Norge, Island eller Schweiz flyger in i EU, Norge, Island eller Schweiz.

Förordningen ger dig rätt att ställa krav på flygbolaget vid exempelvis försenade och inställda flyg. Om ditt flyg inte blivit försenat eller inställt kan du inte hänvisa till reglerna i förordningen.

Vänligen

Emelie
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga

Ditt namn och ditt inlägg kan ses av alla. Din e-postadress visas aldrig publikt.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor