Frågor och svar | Kategori: Resor

Mitt flyg med BRA har ställts in, vad ska jag göra nu?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har bokat en flygresa med BRA för att hälsa på min familj. Nu har BRA ställt in mitt flyg. Vad ska jag göra nu? Vilka rättigheter har jag?

Malin

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Malin,

BRA har pausat sin verksamhet från och med den 6 april och har ansökt om rekonstruktion. Det innebär att BRA enligt lag inte kan betala eventuella skulder just nu. Om du väntar på en återbetalning av BRA innebär det därför att du inte kommer kunna få en utbetalning just nu.

På BRA:s webbplats finner du mer information

Om din flygning ställs in har du generellt följande rättigheter:

Rätt till återbetalning eller ombokning
Vid en inställd flygresa kan du välja mellan att få pengarna tillbaka eller att flygbolaget bokar om din resa. Det gäller oavsett vad anledningen är till den inställda flygningen.

Du ska alltså kunna kräva att få dina pengar tillbaka. Ibland erbjuder flygbolag exempelvis bonuspoäng, en värdecheck eller presentkort istället för återbetalning vid inställda flyg och det kan du acceptera om du vill, men du behöver inte acceptera det om du hellre vill ha pengar. Tänk på att om du accepterar ett presentkort eller en värdecheck har det inte längre något värde om flygbolaget skulle gå i konkurs.

Om du väljer att bli ombokad till en annan resa ska de ske utan någon extra kostnad för dig.

Betalat resan med kreditkort eller faktura
Om du har betalat flygresan med ett kreditkort eller genom faktura, kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna från din bank genom en kortreklamation (invändningsrätt). När du betalar på kredit skyddas du nämligen av konsumentkreditlagen som ger dig möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren (banken) som på säljaren (flygbolaget). Ta i så fall kontakt med banken och förklara att du vill använda invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor