Frågor och svar | Kategori: Resor

SAS har ställt in alla flyg, vad är mina rättigheter?

Fråga från konsument:

Jag skulle resa imorgon från Arlanda till London men nu står det att flyget är inställt. Jag har en vanlig reguljärbiljett. SAS säger att de ställt in flyget med anledning av Corona-viruset. Kan jag kräva tillbaka pengarna? Jag har också drabbats av merkostnader. Vart vänder jag mig för att begära ersättning?

Svar:

Hej Frida,

Du vänder dig till SAS med dina krav.

Rätt till återbetalning eller ombokning
Vid en inställd flygresa kan du välja mellan att få pengarna tillbaka eller att flygbolaget bokar om din resa. Det gäller oavsett vad anledningen är till den inställda flygningen.
 
Rätt till ersättning
Du kan också ha rätt till ersättning för kostnader du har fått på grund av den inställda flygningen. Tänk på att du måste kunna visa vilka kostnader du har haft och att de ska ha koppling till det inställda flyget. Spara därför alla kvitton.

Använd gärna verktyget Flygkalkylatorn. I Flygkalkylatorn kan du fylla i uppgifter om din flygning och se vad du har rätt till:

Flygkalkylatorn

Läs mer om dina rättigheter i vår artikel om inställt flyg:

Inställt flyg

Om flygbolaget nekar återbetalning
Om du har ställt krav på flygbolaget om att få tillbaka pengarna för resan men flygbolaget nekar kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARNs webbplats

Det finns också möjlighet att få ärendet prövat i domstol. Ta i så fall kontakt med din närmsta tingsrätt.

Betalat resan med kreditkort eller faktura
Om du har betalat flygresan med ett kreditkort eller genom faktura och om flygbolaget inte vill betala tillbaka pengarna för resan, kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna från din bank genom en reklamation (invändningsrätt). När du betalar på kredit skyddas du nämligen av konsumentkreditlagen som ger dig möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren (banken) som på säljaren (flygbolaget). Ta i så fall kontakt med banken och förklara att du vill använda invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kortreklamationer

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor