Frågor och svar | Kategori: Resor

Vad gäller nu när UD avråder från alla resor till utlandet?

Fråga från konsument:

Hej,
jag har en resa bokad till Mallorca den 7 juli men nu avråder ju UD från alla resor till utlandet som inte är nödvändiga. Får jag tillbaka alla mina pengar? Vad gäller?

Svar:

Hanna

Hej Lisa,

Precis som du skriver avråder UD från icke nödvändiga resor till många länder.

Hur dina rättigheter för återbetalning ser ut beror på vilken typ av resa du har köpt.

Om du har köpt en paketresa
Har du bokat en paketresa innebär det att du enligt paketreselagen har rätt till full återbetalning om det finns omständigheter på resmålet som gör att det inte är möjligt eller lämpligt att åka dit. Det kan till exempel handla om att det är farligt för liv och hälsa att åka dit. Om det finns en avrådan från UD tyder det på att det inte är lämpligt att åka till resmålet.

Om du vill ha tillbaka dina pengar för resan måste du själv argumentera för varför du vill avboka och få tillbaka pengarna, alltså vilka omständigheter som ligger till grund för din avbokning. Du får till exempel förklara att det finns stor smittspridning på resmålet, att infrastruktur och turistattraktioner är nedstängda på resmålet och att det finns en avrådan från UD som säger att du inte bör åka.

Om du har köpt en reguljär flygbiljett
Har du köpt en icke återbetalningsbar flygbiljett så är flygbolaget inte skyldig att ge dig pengarna tillbaka.

Många flygbolag erbjuder ändå möjlighet att boka om resan, eller en voucher. Kontakta ditt flygbolag för att se om de kan erbjuda dig en lösning.

Det finns ingen lagstiftning som reglerar dina rättigheter om du själv vill avboka en reguljärflygresa. Frågan har prövats av ARN som anser att rätten till återbetalning inte gäller om det är en icke återbetalningsbar biljett.

På Allmänna reklamationsnämndens webbplats kan du läsa mer om deras avgöranden

Inställd paketresa eller flygresa
Ställer paketresearrangören in resan har du rätt till full återbetalning, oavsett vad anledningen är till att resan har ställts in. Du ska få återbetalning inom 14 dagar men eftersom branschen just nu befinner sig i en extrem situation kanske du måste räkna med att få vänta längre än så på att få dina pengar tillbaka.

Om flygbolaget har ställt in din flygresa måste de återbetala pengarna för flygbiljetten.

Om paketresearrangören/flygbolaget nekar återbetalning
Om du har ställt krav på paketresearrangören/flygbolaget om att få avboka resan och få tillbaka alla pengar men de nekar kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARNs webbplats

Det finns också möjlighet att få ärendet prövat i domstol. Ta i så fall kontakt med din närmsta tingsrätt.

Vänligen

Hanna

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor