Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang

Inställd konsert på grund av corona. Kan jag få tillbaka pengarna?

Fråga från konsument:

Jag ska på en konsert i helgen men nu har arrangören ställt in den på grund av spridningen av coronaviruset. Jag har bokat både tåg och hotell för att kunna gå på konserten. Kan jag få tillbaka pengarna?

Svar:

Hej Charlie,

Om arrangören har ställt in konserten ska du kunna få tillbaka pengarna för själva konsertbiljetten. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in, även om arrangören hänvisar till så kallat force majeure. Detta gäller även vid andra typer av evenemang, exempelvis teaterföreställningar. I villkoren ska det framgå vem du ska vända dig till för att kräva återbetalning.

Svårt att få ersättning för andra kostnader
Gällande tågresan och hotellet beror det på vad som står i villkoren för respektive bokning. Du får alltså ta kontakt med tågföretaget och hotellet för att fråga om det finns möjlighet till avbokning eller ombokning.

Det är tyvärr svårt att få någon ersättning från arrangören för tågresan och hotellet om du inte har möjlighet att avboka. Du kan heller inte kräva ersättning för andra merkostnader som du har fått på grund av detta.

Om du har köpt en andrahandsbiljett
Om du inte har köpt biljetten direkt från arrangören utan från ett annat företag som säljer biljetter i andrahand eller från en privatperson är det inte säkert att du kan kräva tillbaka hela biljettpriset ifall din biljett var dyrare än det ordinarie priset. Andrahandsbiljetter är nämligen ofta dyrare och då kan du inte kräva tillbaka mellanskillnaden, utan enbart det ordinarie biljettpriset.

Avboka konsert utan att arrangören har ställt in
Om du skulle vilja avboka konserten utan att arrangören har ställt in den så är det villkoren för konsertbiljetten som styr vad som gäller. Det är alltså inte säkert att du kan avboka och få tillbaka pengarna enbart på grund av oro för coronaviruset, utan du måste läsa villkoren och se vad som gäller.

Om du och arrangören inte kommer överens
Om arrangören nekar dig återbetalning kan du gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning.

Läs mer och gör en anmälan på ARNs webbplats

Vänligen,



Fråga från en konsument

Vad gäller om arrangören bokar in ett nytt datum i höst istället men jag känner att jag ville gå nu eller inte alls? Har jag rätt att kräva pengarna tillbaka då eller måste jag acceptera att de sätter ett nytt tillfälle i höst?


Fråga från en konsument

Myndigheterna säger att jag inte skall
Vara bland större sällskap
Ska besöka en teater den 4 april med en publik på 490 st jag är 76 år med diabetes, hur gör jag. är kluven
Åke


Svar:

Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej,

Eftersom flera av er har ställt liknande frågor har jag försökt samla informationen i mitt svar.

Flyttat evenemang

Om evenemanget blir flyttat till ett nytt datum ska du kunna få tillbaka pengarna. Vill du ändå gå på evenemanget trots det nya datumet kan du välja att godkänna det.

Avboka evenemang på grund av riskgrupp
Vi förstår att du är orolig och har funderingar kring om du vill gå på evenemanget eller inte.

För att ta reda på om det finns möjlighet att avboka eller omboka evenemanget behöver du läsa i avtalsvillkoren. Det är avtalsvillkoren som gäller i första hand. Avtalsvillkoren ska vara rimliga. Om du anser att avtalsvillkoren inte är rimliga kan du påpeka det till arrangören. Kommer ni inte överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en prövning.

Läs mer om att göra en anmälan till ARN här.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor