Frågor och svar | Kategori: Resor

Vad gäller vid avbokning av resa innan UD:s avrådan?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!

Vi avbokade paketresan till norra Italien dagen innan UDs avrådan kom, har vi rätt till full återbetalning?

Mvh Martin

Martin Sander

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Martin,

Om du avbokade din resa innan UD:s avrådan på grund av coronaviruset på resmålet kan du ha rätt att få pengarna tillbaka, under förutsättning att resan ännu inte har påbörjats.

Att du har meddelat arrangören om avbokningen innan UDs avrådan kom ska alltså inte spela någon roll, så länge inte resan har eller skulle ha påbörjats redan. Regeln i paketreselagen som styr detta gäller vid extraordinära och oundvikliga händelser och enbart för resor som inte har påbörjats. Om din resa skulle ha påbörjats men du valde att stanna hemma omfattas du därför inte av regeln.

Frågan har inte prövats, det kan därför vara så att arrangören nekar dig återbetalning. Då kan du gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet.

Avboka på grund av att resmålet har omfattande restriktioner
Om det däremot är så att all infrastruktur eller alla turistattraktioner har stängt ner på resmålet ska du ändå kunna avboka och få återbetalning, eftersom du då inte kommer kunna uppleva resmålet så som det var tänkt.

Avboka på grund av att du tillhör en riskgrupp
Du ska även kunna avboka resan och få återbetalning om du tillhör en riskgrupp som gör dig extra utsatt för viruset som har fått spridning på resmålet.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Med anledning av ovanstående fråga och svar om avbokning av resa till norra Italien dagen före UDs avrådan. Hur går man till väga för att kunna få tillbaka pengarna? Vi har nämligen hamnat i samma situation.

Anneli Westerlund

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Anneli,

För att kräva tillbaka pengarna för resan måste du börja med att ta kontakt med arrangören. Gör gärna det via mejl, så du har bevisning efteråt för att du har ställt krav på arrangören.

Om arrangören skulle neka dig återbetalning kan du gå vidare och göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARNs webbplats

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej igen,

Nu har vår researrangör Langley svarat:

”Detta är en situation som inte är rolig för någon. Både innan och efter UD avrådde med resor till Italien har vi följt resevillkoren vilket vi kommer fortsätta med. Därav kommer vi tyvärr inte kunna erbjuda en full återbetalning för din resa som avbokades innan UD gick ut med en avrådan.”

Vilken researrangör åker ni med Anneli?

Vi kommer iallafall att dra detta vidare till ARN.

Martin Sander

Fråga från en konsument

Vi skulle åka med Go Alpin och jag har gjort en anmälan till Arn.

Anneli Westerlund

Fråga från en konsument

Om vi är 3 personer i resesällskapet och 1 person har diabetes typ1, och då tillhör riskgrupp har vi rätt att avboka om den personen har läkarintyg? Får vi pengarna tillbaks på hela resan?

Liz Karlsson

Svar:

Anna
Anna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Liz,

Enligt EU-kommissionens tolkning kan man omfattas av reglerna för riskgrupp om man själv eller en familjemedlem tillhör en riskgrupp. Mer exakt information finns det inte om detta och vi kan alltså inte svara på om hela ert sällskap omfattas.

Den personen som tillhör en riskgrupp och har ett läkarintyg har större möjlighet att få pengarna tillbaka för paketresan. Vad som gäller för de andra i resesällskapet blir alltså en bedömningsfråga. Denna rätt till avbokning har inte prövats rättsligt tidigare.

Vänligen

Anna
Vägledare, Hallå konsument

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor